گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان – صنایع دستی سری دوم

عکس سوزن دوزی بلوچ دختر بلوچ هنرسون دوزی بلوچستان هنرمندان بلوچ

گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان - صنایع دستی سری دوم

سوزن‌دوزی یکی از هنرها و دست‌آفرینه‌های بلوچستان است که با ظرافت دستان زن بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق می‌شود و عشق را به معنای واقعی نشان می‌دهد.
 هنر سوزن‌دوزی بلوچی یا بلوچی دوزی که یکی از هنرهای تاریخی و فاخر دست زنان بلوچ به شمار می رود، با وجود مهجور ماندن اما همچنان ترسیم کننده نقشه راه مد و لباس ایرانی است و در صورت شناساندن آن، این قابلیت را دارد که نقشه راه مد و لباس بازارهای جهانی شود. قدمت این هنر و رواج آن در همه مناطق بلوچستان به حدی است که از آن به منزله هویت، موجودیت و شناسنامه فرهنگی قوم بلوچ یاد می‌شود. سوزن دوزی در منطقه بلوچستان که یادگار پیوند فرهنگ ایرانی با گذشته تاریخی و افسانه‌ای خود است، همواره با ظرافت و توانایی خارق‌العاده سرپنجه زنان بلوچ توسعه یافته و همچنان رواج دارد. شاید نتوان سند دقیقی از تاریخچه هنر سوزن دوزی ارائه کرد اما در خصوص قدمت و معرفی هنر سوزن دوزی زنان بلوچ می توان به این بسنده کرد که در آثار کشف شده، بر روی سفال های مربوط به هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد اشکالی هندسی مشابه نقوش دست زنان بلوچ دیده می شود و همچنین به اعتقاد برخی پژوهشگران و بر اساس شواهد موجود نقوش سوزن دوزی بلوچ قرابت و نزدیکی خاصی با نقوش سنگ نگاره های پیش از تاریخ دارد که همین قدمت سوزن دوزی باعث شده بر جذابیت و اعتبار این هنر رازآلود اضافه شود.

عکسهایی زیبا از هنر سوزن دوزی یا بلوچی دوزی بانوان و دختر بلوچ  همراه با انواع دوخت و سوزن دوزی بلوچی  بلوچستان را با هم میبینیم

با تشکر از کانال مد سرای  بلوچ که کانالی برای خریدو فروش انواع  صنایع دستی بلوچی زیاستین های بلوچی و اموزش کوریشی صنایع دستی  می باشد بابت ارسال عکسهای زیبا از این هنر ماندگار

آی دی کانال تلگرام  مدسرای بلوچ : @baloch_store

 

[gallery size="full" columns="1" link="none" ids="1082,1083,1084,1085,1086,1087,1088,1089,1090,1091" orderby="rand"]

زندگی نامه استاد محمدعلی محمدحسنی آهنگساز ونوازنده بلوچ + مصاحبه

آهنگ محلی بلوچی سنتی استاد محمد علی محمد حسنی دلنواز آهنگساز بلوچ نوازنده بنجو نوازنده بلوچ هنرمند بلوچ

زندگی نامه استاد محمدعلی محمدحسنی آهنگساز ونوازنده بلوچ + مصاحبه با خبرگزاری ایسنا

زندگی نامه هنری و قسمتهایی از مصاحبه محمدعلی محمدحسنی با خبرگزاری ایسنا. موسیقی زبان مشترک میان مردم از اقوام و ملیت های گوناگون در سراسرجهان است. محمدعلی محمدحسنی متخلص به دلنواز متولد ۱خردادسال ۱۳۵۱در شهرستان سراوان از استان سیستان وبلوچستان اهنگساز، نوازنده و سازنده سازبنجو از خانواده ای اهل هنرو فرهنگ ایرانی چشم به جهان گشودکه اکنون بعنوان مدرس این سازو فردی موثر برموسیقی نواحی ایران در زمینه های مختلف موسیقی بومی و محلی ایران فعالیت میکند. محمدعلی محمدحسنی نزد استادانی چون محمد جان و غلام رسول دینارزهی که از اساتیدموسیقی بلوچستان هستندبه فراگیری موسیقی پرداخته است و در این راه شاگردان زیادی را به ثمر رسانده است وی در طول ۳۰ سال از زندگی هنریی ی خودبه دلیل علاقه و رغبت بسیار زیادی که به امر اهنگسازی داشته موفق به انتشار بیش از ۴۰ البوم موسیقی در داخل و خارج از کشور شد وی علاوه براین درموسیقی فیلم و تئاتر و همچنین در زمینه ی موسیقی ی تلفیقی نیز فعالیت دارد که نتیجه ی آن همکاری با گروههای مختلف موسیقی در ایران و کشورهای دیگر و تولید البومهای متعدد می باشد. اسامی ی تعدادی از البومهای محمدحسنی در زمینه موسیقی بلوچی: ساز بانور اَنت ( عروس نغمه ها) ، دلانی تاهیر(ارامش دلها ) ، بهشتین گلزمین( سرزمین بهشت گونه) ، لاڑانی بانوک( خرامان نگار) ، چمانی دریچک (دریچه ی چشمها) ، وشبوئیں پُل ( گلی خوشبو) و .. اسامی تعدادی از البومهای محمدحسنی از نوع  موسیقی تلفیقی : البوم بنجو (Benjo) دونوازی ی بنجوی بلوچی و تمبک ایرانی. البوم Awakening (بیداری) دارای موسیقی بی کلام و با کلام همراه با اشعار مولانا. البوم پندار (pendar ) تلفیقی از بنجوی بلوچی و سازهای مختلف ایرانی و سازهای کلاسیک جهانی که نوع موسیقی ان مدیتیشن(Meditaion) می باشد. همکاری در البوم جدید گروه موسیقی ی رستاک که به زودی روانه بازار موسیقی خواهد شد و همچنین تولید موسیقی برای صداوسیمای مرکز سیستان و بلوچستان که در زمان همکاری ی او مرکز موسیقی ی سیستان و بلوچستان از نظر موسیقی بین مراکز کشور در صدر قرار داشت ، از دیگر فعالیت های او همکاری مستقیم با صداوسیمای کشور در تهران می باشد. یکی از ویژگی های برجسته محمدحسنی عملکردمتفاوت اوست. محمدعلی محمدحسنی در گفتگوی اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) - درمورد استقبال و شناخت مردم از موسیقی بلوچی اظهار داشت این نوع موسیقی باتوجه به وسعت و محتوای عمیق و ارزشمند مدتهاست که ناشناخته باقی مانده و مردم و هنرمندان مناطق مختلف توجهی به این نوع موسیقی ندارند و با بی عدالتی که در فضای موسیقی نواحی ایران وجود دارد از ان دور می شوندو ادامه داد: که موسیقی بلوچی در اکثر جشنوارها از لحاظ محتوای بررسی نمی شود و بیشتر کاربرد عنوانی دارد وحتی در ارکسترملی که مجموعه ایی از سازها و موسیقی های نواحی گوناگون ایران است سازها و موسیقی بلوچی جایگاهی ندارد. وی در خصوص ارزیابی فضای اموزش این موسیقی به جوانان سراسر کشورخاطر نشان کرد: چون موسیقی ما همینطور ناشناخته باقی مانده است، ذوق و اشتیاق در جوانان برای اموزش بسیار پایین است.اما موسیقی بلوچی برای افرادی که به نحوی با این موسیقی اشنایی مختصری داشته باشند جالب و جذاب است و با ذوق و استعداد سرشاری که دارند راه استادان خود را ادامه میدهند، چون اموزش این موسیقی بصورت سینه به سینه  توسط استاد به هنرجو می باشد پس تلاش هنر اموزان و مسئولین مرتبط برای ایجاد فضای مناسب و بهتر برای اموزش موسیقی بلوچی امری ضروری است. محمد حسنی در خصوص تلفیق موسیقی منطقه بلوچستان با موسیقی ایرانی و جهان گفت : موسیقی زبانی مشترک میان مردم از اقوام و ملیت های گوناگون در سراسرحهان است و تلفیق سبب پیشرفت تکنیکی و ایجاد حس و حال تازه ایی در موسیقی می شود و باتوجه به تنوع سازی و قابلیت های بسیار بالای موسیقی بلوچی این کار با محتوای بسیارعمیق و زیبایی های خاص خود انجام می پذیرد. وی در خصوص وجه تمایز و تشابه موسیقی کلاسیک ایرانی با موسیقی بلوچی تفاوت در دستگاهها ، نام دستگاه ها و لهجه موسیقایی را خاطر نشان شد… موارد جدید : بیش از ۱۹۰۰ شب اجرا و بیش از ۴۰ البوم موسیقی در ایران و خارح از کشور. تعدادی از البومهای موسیقی در زمینه ی موسیقی بلوچستان : ساز بانورانت (نغمه ها عروس اند ) ، قندیل و بالو ، دیه شیدا ، دلانی تاهیر ، بهشتین گلزمین ، لادانی بانوک ، چمانی دریچک ، وشبوئین پل و ….. تعدادی از البومها موسیقی در زمینه موسیقی تلفیقی : البوم بنجو (دو نوازی بنجو و تمبک) ، البوم پندار ، البوم Awakening و … اهنگسازی و نوازندگی برای استاتید موسیقی بلوچستان : استاد غاامرسول دینارزهی ، نورمحمد نورل ، عارف بلوچ شاهجان داودی و … همکاری در کار جدیدی با صدای شهرام ناظری ، همکاری با گروه مستان ، همکاری در البوم جدید گروه موسیقی رستاک همکاری با گروه اشا و در اینده ایی نزدیک اجرای کنسرت در کشور سو ئد ھمچنین همکاری با ارکستر فیلار مونیک ایران و نیز اهنگسازی ، تنظیم و نوازندگی ی البومهای جدید خوانندگان سر شناس بلوچستان عارف بلوچ ، شاهجان داودی و …

آهنگ پاپ بلوچی عبدالسلام بلوچی بنام کَسَمْ (قسم)

عبدالسلام بلوچی خواننده بلوچ هنرمندان بلوچ آهنگ جدید بلوچی پاپ بلوچی هنرمندبلوچستان

آهنگ پاپ بلوچی عبدالسلام بلوچی بنام کَسَمْ (قسم)

آهنگ زیبا و احساسی بلوچی بنام کَسَمْ با صدای عبدالسلام بلوچی

خواننده پاپ بلوچ

balouchi pap-folk song

balouch artist

تنظیم ، میکس و مسترینگ : عبدالسلام بلوچی

 

پخش آنلاین

[embed]https://dl.balouchart.ir/uploads/balouchartist/abdol-salambaloochi-kasam.mp3[/embed]

آهنگ محلی بلوچی فیض محمد بلوچ بنام باغانی گپودر سبزن

آهنگ محلی بلوچی فیض محمد بلوچ بنام باغانی گپودر سبزن,هنرمندان بلوچستان,خواننده سنتی بلوچ

آهنگ محلی بلوچی فیض محمد بلوچ بنام باغانی گپودر سبزن

آهنگ بلوچی محلی باغانی کپودر سبزن  با صدای فیض محمد بلوچ

balouchi folk song

balouch artist

خواننده سنتی بلوچستان

لینک دانلود مستقیم آهنگ + پخش آنلاین

دریافت

آهنگ سنتی بلوچی استاد کمال خان هوت بنام پیدایش انسان

آهنگ سنتی بلوچی استاد کمال خان هوت بنام پیدایش انسان,خواننده بلوچ,خواننده سنتی بلوچ,هنرمندان بلوچستان

آهنگ سنتی بلوچی استاد کمال خان هوت بنام پیدایش انسان

آهنگ محلی بلوچی پیدایش انسان با صدای کمال خان هوت

ملا کمالان یکی از خوانندگان موسیقی مقامی بلوچی

و

از نوازندگان تنبورک در سیستان و بلوچستان

سبک خوانندگی کمال خان، پهلوانی است

balouchi folk song

balouch artist

لینک دانلود مستقیم آهنگ + پخش آنلاین

دریافت

آهنگ گفتاواز بلوچی سایلنت بنام خسته بوتون

آهنگ گفتاواز بلوچی سایلنت بنام خسته بوتون,هنرمندان بلوچستان,خواننده بلوچ,رپر بلوچ

آهنگ گفتاواز بلوچی سایلنت بنام خسته بوتون

آهنگ رپ بلوچی خسته بوتون با صدای سایلنت

balouchi rap song

balouchestan artists

New Balouchi Song

آهنگ جدید بلوچی

هنرمندان بلوچستان

پخش آنلاین

[embed]https://dl.balouchart.ir/uploads/balouchartist/silent-khaste.mp3[/embed]  

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان – زاهدان

هنرمندان بلوچستان هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان - زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان - زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در زاهدان با حضور مسؤولان کشوری و استانی افتتاح شد که تا 19 آذر ماه از ساعت 15 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان فعال است.

این نمایشگاه دارای 150 غرفه صنایع دستی بوده که بیش از 75 غرفه مربوط به استان‌های سراسر کشور و مابقی صنعتگران داخل استان است

 هفتمین نمایشگاه صنایع دستی و نخستین جشنواره گردشگری ایل آفرید کشور با حضور شماری از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه15آذر در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان افتتاح شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از چهار سال وقفه این نمایشگاه با حضور 30 استان در قالب 150 غرفه برگزار شده است. کامبیز مشتاق گوهری اظهار داشت: 77 غرفه این نمایشگاه مربوط به استان های سراسر کشور و بقیه غرفه ها متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان است. وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 51 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان روستایی و عشایر هستند این نمایشگاه فرصت ویژه ای برای این اقشار در زمینه بازاریابی تولیداتشان است. وی گفت: علاقه مندان به حوزه صنایع دستی برای بازدید از این نمایشگاه تا 19 آذر می توانند به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان مراجعه کنند. وی افزود: این نمایشگاه با همکاری و مشارکت استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شده است. وی گفت: سیستان و بلوچستان دارای 22 رشته بومی و مزیت دار صنایع دستی با آثار متعدد است و هم اینک چهار هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی در استان فعالیت می کنند. مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خلک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی و خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری سنتی را از جمله رشته های صنایع دستی فعال در استان عنوان کرد. مشتاق گوهری برپایی هفتمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در زاهدان را فرصت مطلوب برای معرفی صنایع دستی استان ذکر کرد و گفت: صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی)، تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، پریوار دوزی، پلاس بافی و سفره بافی از دیگر رشته های صنایع دستی فعال استان است. وی تصریح کرد: همچنین در جشنواره ایل آفرید غرفه هایی در بخش های مختلف نظیر گردشگری سلامت، میوه ها و گیاهان دارویی، طبیعت گردی و نجوم، سوغات و هدایا در کنار برپایی سیاه چادرهای عشایری همراه با طبخ و توزیع غذاهای محلی با هدف نشان دادن آیین، آداب و رسوم سیستان و بلوچستان و سایر استان ها راه اندازی شده است. وی خاطر نشان کرد: برپایی این گونه نمایشگاهها کمک قابل توجه ای به معرفی سیستان و بلوچستان و برجسته کردن آثار و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کمتر شناخته شده استان می کند. به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد. استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز همواره چشم انتظار مسافران و گردشگران است. وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است. سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان - زاهدان - زابل، کرمان - زاهدان، کرمان - ایرانشهر و جاسک - کنارک - چابهار امکان پذیر است.

آهنگ شاد بلوچی فارسی هادی نارویی بنام چومنا مچار

آهنگ جدید شاد بلوچی فارسی چومنا مچار هادی نارویی لیپارباند وحیدفرزانه عبدالسلام بلوچی

آهنگ شاد بلوچی فارسی هادی نارویی بنام چومنا مچار

آهنگ شاد و زیبای بلوچی فارسی

balouchi folk song

balouch artist

هادی نارویی آهنگ چو منا مچار ترانه و ملودی:عبدالسلام بلوچی تنظیم:عبدالسلام بلوچی میکس و مستر:عرفان بهشتی

پخش آنلاین

[embed]https://dl.balouchart.ir/uploads/balouchartist/hadi-narouei-chomana-machar.mp3[/embed]

مصاحبه با هنرمند بلوچ گل محمد بلوچ خواننده و نوازنده سنتی بلوچستان

آهنگ محلی بلوچی گل محمد بلوچ بنام هلو هالو,خواننده بلوچ,خواننده قصرقندی,هنرمندان بلوچستان

مصاحبه با هنرمند بلوچ گل محمد بلوچ خواننده و نوازنده سنتی بلوچستان

«گل محمد بلوچ» یکی از خوانندگان و نوازندگانی است که تا به امروز با تلاش خود توانسته موسیقی بلوچی را زنده نگاه دارد. او ساکن شهرستان قصرقند و دارای 6 دیپلم افتخار و چندین رتبه کشوری است، اما از اینکه مسئولان توجه کمتری به موسیقی نواحی خصوصا بلوچی دارند،گلایه‌مند است. گفت‌و‌گوی همشهری را با این هنرمند‌در ادامه می‌خوانید. شرایط و تعصب دربرخی ازشهرستان‌ها گاه سبب می‌شود، موسیقی در آن منطقه رشد چندانی نداشته باشد. با این شرایط چطور شد به سمت موسیقی رفتید؟ من از15 سالگی با موسیقی آشنا هستم. خانواده‌ام مخالف شدید موسیقی بودند و تنها کسی که مرا حمایت کرد،مادرم بود. علاقه ‌مندی‌ام به موسیقی و تماشای سازهای محلی تا آنجا بود که با وجود سن کم و بدون آنکه خانواده‌ام درجریان باشند، شبانه و به‌ صورت پنهانی در‌عروسی‌ها شرکت می‌کردم؛ همین‌سبب شد صبح‌ها با کمی تاخیر به مدرسه بروم تا آنکه کم کم اهل خانه متوجه این موضوع شدند. آن دوران مردمان بلوچستان براین عقیده بودند که موسیقی برای هر خانواده‌ای مناسب نیست وتنها برای طوایف خاصی است به همین دلیل خانواده‌ام علاقه‌ای نداشتند به دنبال موسیقی بروم، با وجود این گوش به حرف آنها ندادم و راه خودم را انتخاب کردم. البته مادرم به آنها می گفت که بگذارید این هنر را یاد بگیرد، موسیقی او مزاحمت و اذیتی برای شما نخواهد داشت. اما امروز دیگر براین نظر نیستند و می‌گویند تو دراین مسیر رشد و پیشرفت داشته‌ای، همه تو را می‌شناسند و خیلی خوشحال هستیم که به حرف ما گوش نکردی. آیا درحال حاضرهم همان افکار سنتی و مخالفت بعضی طوایف با موسیقی وجود دارد؟ بله. هنوزهم مردمان بلوچ براین ذهنیت هستند. آنها موسیقی را ناپسند و برای قشر پایین جامعه می‌دانند و بر این عقیده‌اند که طبقات بالا نباید به سمت موسیقی بروند. شما هم در زمینه نواختن ساز تبحر دارید و هم درخوانندگی؛ اول به کدام‌یک علاقه‌ مند شدید؟ من ازهمان ابتدا به خوانندگی علاقه‌ مند بودم و بعد از آن ساز زدن را آموختم و همان‌طور که می‌دانید در نوازندگی تنبور تبحر دارم. ابتدا سعی می‌کردم هر آنچه را که آموخته و تجربه کرده بودم، ‌ بخوانم اما به مرور زمان متوجه شدم این کارها فایده‌ای ندارد. بنابراین نزد استاد «علی محمد بلوچ» رفتم و حدودا یک سالی نزد ایشان موسیقی آوازی را آموزش دیدم . ایشان براین نظر بودند که باید خودم تلاش کنم و یاد بگیریم و تا به امروز این را ادامه داده‌ام و در حال آموختنم. درحال حاضر هم تلاشم این است که هرآنچه آموخته‌ام را به نحو احسن به مردم تحویل بدهم. درواقع وظیفه ما هنرمندان این است که از هنر به خوبی بهره  ببریم و آن‌ را به درستی به مردم آموزش بدهیم. آیا جوانان بلوچ از موسیقی استقبال می‌کنند؟ بله. جوانان نسل امروز به سمت موسیقی رفته‌اند، اما آن موسیقی که در گذشته مورد استفاده قرار می‌گرفت درحال نابودی است. درواقع می‌توان گفت ریشه موسیقی اصیل ایرانی به سمت خشکی رفته است. موسیقی‌های سنتی و محلی سخت و دیربازده هستند و جوانان کمتر به آن گرایش پیدا می‌کنند. این اتفاق از زمانی ایجاد شد که موسیقی مدرن و پاپ روی کار آمد و جوانان سراغ این نوع موسیقی‌ها رفتند. ناگفته نماند مخالفت خانواده‌های بلوچی با موسیقی و همچنین حمایت نکردن مسئولان نیز مزید بر علت شد. از نظر جغرافیایی نزدیکی به کشورهایی چون هند و پاکستان چه تاثیری بر موسیقی بلوچی داشته است؟ ایران از جنوب شرق با پاکستان هم مرز است و طبق روایت‌های شنیده شده موسیقی ضربی که با دهل نواخته می‌شود ازبلوچستان به هندوستان رفته و در آنجا پس‌از مدرنیزه شدن در حال استفاده است. کشور پاکستان با بلوچستان نزدیکی و همجواری دارد و همین امر در فرهنگ و موسیقی پاکستان و بلوچستان تاثیرگذار بوده است. در واقع می‌توان گفت هم مرزی استان‌ها و مهاجرت‌هایی که صورت می‌گیرد در فرهنگ و هنر شهر یا کشورها بی‌تاثیر نخواهد بود. ناگفته نماند، امروزه موسیقی هند بسیار مدرن‌ شده است و اگر این تعصبات وجود نداشت، قطعا موسیقی دیرینه ما از شرایط بهتری برخوردار بود، اما براساس فشارهای زیاد و محدودیت‌هایی که وجود داشت آرام آرام این موسیقی کنار گذاشته شد. البته دوری از پایتخت هم در معرفی و حمایت نکردن از این موسیقی بی‌تاثیر نبوده است،طوری که نسل امروز چندان آشنایی با موسیقی بلوچی ندارد؟ بله قطعا! ارتباط با مرکز کشور می‌تواند در معرفی این موسیقی، حضور درجشنواره‌ها و اجرا در تالارهای شهر نقش زیادی داشته باشد. همین باعث شده ما به سختی و باچنگ و دندان این ارتباط را حفظ کنیم. حتی ارتباط و تماس تلفنی با تعدادی از شخصیت‌های بزرگ موسیقی نیز به سختی ایجاد می‌شود.علاوه براین اگر موسیقی نواحی‌ای چون بلوچستان مانند گذشته اسپانسر داشت می‌توانستیم یک ارکستر بزرگ راه‌اندازی کنیم. با این تفاصیل جشنواره‌های موسیقی نواحی که تقریبا سالی یک یا دوبار برگزار می‌شود، چقدر می‌تواند اثرگذار باشد؟ موسیقی نواحی از خراسان آغاز شده و تمام ایران را فراگرفته است و بی‌تردید هنرمندان موسیقی بلوچی هم در موسیقی نواحی سهم بسزایی خواهند داشت. بنابراین برپایی چنین جشنواره‌هایی می‌تواند قدم مثبتی در شناخت مردم از ریشه و خاستگاه موسیقی اصیل ایرانی باشد. حتی این سبک از موسیقی در موسیقی پاپ نیز اثر گذاربوده است. آیا برگزاری جشنواره‌های کشوری درمعرفی موسیقی بلوچی کفایت می‌کند؟ خب، بهتر است کارهای دیگری نیزدر این باره انجام گیرد. به طورمثال برای پیشرفت و ترقی در این موسیقی می‌بایست موسیقی نواحی با موسیقی‌های محلی یا سنتی ایران تلفیق شود؛ اتفاقی که در تلفیق موسیقی پاپ و سنتی نیز به چشم می‌خورد. درواقع با تلفیق موسیقی‌های سنتی و محلی چون آذری، خراسانی، گیلکی، لری، کردی، بلوچی و…می توان یک موسیقی محلی و سنتی به نحو احسن ایجاد و با یک ارکستر بزرگ در جشنواره‌ها معرفی کرد، اما تا زمانی که این کارها صورت نگیرد و تنها تلاش خودمان باشد به نقطه‌ای نخواهیم رسید. در معرفی بهتر خواننده‌های موسیقی نواحی چه کاری باید انجام داد؟ متاسفانه خواننده‌های موسیقی نواحی خصوصا هنرمندان بلوچی بسیارکمتر دیده می‌شوند. درواقع شرایط استان و توانایی مالی ما به گونه‌ای نیست که به راحتی ارتباط صورت بگیرد. در بلوچستان باید تمام زندگی‌مان را در‌هنر بگذاریم تا بتوانیم یک پله بالاتر برویم. به طور مثال دسترسی نداشتن به فضاهای مجازی، اینترنت و دوری از پایتخت از دلایلی است که هنرمندان استان حتی از فراخوان‌های جشنواره نیز مطلع نمی‌شوند و شاید زمانی این خبر به انها برسد که 3 ماه از تاریخ این فراخوان گذشته است. خود من تا امروز با تلاش‌های خودم توانسته‌ام به این جایگاه برسم. پیش ازانکه فراخوانی منتشر شود با رایزنی‌ها و ارتباطاتی که به سختی با مسئولان برقرار می‌کردم از برگزاری این جشنواره‌ها مطلع می‌شدم. قطع به یقین این امر یکی از دلایل مهمی است که هنرمندان موسیقی نواحی بلوچی کمتر در این حوزه دیده می‌شوند. ناگفته نماند مسئولان هراستان در تلاش هستند یک کار فرهنگی برای مردمان آن منطقه انجام بدهند اما شاید به زمان بیشتری نیاز است. منبع روزنامه همشهری

مستند زیمل بلوچستان درباره ی گل محمد بلوچی درجشنواره سینماحقیقت

مستند زیمل بلوچستان درباره ی گل محمد بلوچی درجشنواره سینماحقیقت

مستند زیمل بلوچستان درباره ی گل محمد بلوچی درجشنواره سینماحقیقت

مازیار مشتاق‌گوهری با «زیمل بلوچستان» که مستندی درباره‌ی «گل‌محمد بلوچی» استاد موسیقی نواحی است، در دو بخش «مسابقه ملی» و «خرد و تجربه» دهمین جشنواره سینماحقیقت حضور دارد.

به گزارش ایسنا،این مستندساز در خصوص شکل‌گیری «زیمل بلوچستان» گفت: موسی بلوچ که یکی از دونلی‌نوازان برجسته بود، هنگام مسافرکشی فوت کرد و به این شکل گروه گل‌محمد بلوچ از هم پاشید. یک‌بار که این استاد موسیقی را دیدم از تشکیل گروهی تازه حرف زد و من فکر کردم که چه خوب می‌شود اگر در یافتن اعضای گروه با او همراه شوم. وی در ادامه افزود: البته شروع ماجرا از سال 84 بود که به همراه یکی از دوستان سفری تحقیقاتی درباره‌ی موسیقی بلوچ به این منطقه داشتیم. در این سفر بحث موسیقی بلوچ برای من جذاب شد و پس از آن سال‌ها با این اساتید در ارتباط بودیم. قرار بود فیلمی از موسیقی این منطقه بسازیم که نیمه‌کاره ماند و در نهایت طی هشت سال تحقیقات بیشتری پیرامون موسیقی بلوچ انجام دادم و با دریافت وام، مستند «زیمل بلوچستان» را شروع کردم. مشتاق‌گوهری با اشاره به فراز و نشیب‌های زندگی اساتید موسیقی نواحی افزود: «گل‌محمد بلوچی» در سفرهایی که برای پیدا کردن اعضای گروهش دارد، به دیدار استادان مختلف، به ویژه استاد خودش که در بستر بیماری است می‌رود. او با پشت سر گذاشتن چالش‌های فراوان موفق می‌شود در یک جشنواره‌ی موسیقی به همراه گروه جدیدش شرکت کند، اما در نهایت برای گذران زندگی مجبور به مسافرکشی است. به گفته این کارگردان، با فوت اساتید موسیقی نواحی که جایگزینی هم برای آن‌ها وجود ندارد، این نوع از موسیقی در حال نابودی است. فرزندان این اشخاص علاقه‌ای به ادامه راه والدین خود ندارند و هرچند موسیقی بلوچ در تمام ارکان قوم بلوچ نهادینه شده، اما روز به روز در حال نابودی است. بسیاری از خواننده‌های محلی خانه‌نشین شده‌اند و موسیقی بلوچ به مرور حالتی تزیینی پیدا کرده و کاربرد خود را از دست داده است. او با تأکید بر اهمیت ثبت هنر اساتید موسیقی نواحی تصریح کرد: متأسفانه آلبومی از شیرمحمد اسپندار آماده شده بود و برای جلد آن هیچ عکسی از این دونلی‌نواز وجود نداشت؛ حتی از «ملا کمال‌خان» که استاد شجریان از او به عنوان نوازنده و خواننده‌ای توانمند نام می‌برد هم تصویر و کلیپی وجود ندارد. به همین دلیل بود که سال 75 به همراه رحیم رضایی‌زاده شروع به عکاسی از اساتید موسیقی نواحی کردیم تا این اسناد را برای آیندگان به ثبت برسانیم. مشتاق گوهری در پایان افزود: هرچند در بسیاری از جشنواره‌ها هیات انتخاب و داوری به فیلم‌هایی توجه می‌کنند که در لحظه، تحت تأثیرشان قرار می‌دهد و توجهی به کارهای پژوهشی که طی چندین سال ساخته می‌شوند، ندارند اما ماندگاری مستند اهمیت دارد و فیلم خوب در نهایت مسیر خود را پیدا می‌کند.

کانال هنر بلوچ
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس