کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » آثار هنری » هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان – زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان – زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان – زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در سیستان و بلوچستان – زاهدان

هفتمین نمایشگاه سراسری صنایع دستی در زاهدان با حضور مسؤولان کشوری و استانی افتتاح شد که تا 19 آذر ماه از ساعت 15 تا 21 در محل دائمی نمایشگاه‌های بین‌المللی زاهدان فعال است.

این نمایشگاه دارای 150 غرفه صنایع دستی بوده که بیش از 75 غرفه مربوط به استان‌های سراسر کشور و مابقی صنعتگران داخل استان است

 هفتمین نمایشگاه صنایع دستی و نخستین جشنواره گردشگری ایل آفرید کشور با حضور شماری از مسئولان سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری و استاندار سیستان و بلوچستان روز دوشنبه15آذر در محل دائمی نمایشگاههای بین المللی زاهدان افتتاح شد.

مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در حاشیه این مراسم به خبرنگار ایرنا گفت: بعد از چهار سال وقفه این نمایشگاه با حضور 30 استان در قالب 150 غرفه برگزار شده است.
کامبیز مشتاق گوهری اظهار داشت: 77 غرفه این نمایشگاه مربوط به استان های سراسر کشور و بقیه غرفه ها متعلق به فعالان حوزه صنایع دستی سیستان و بلوچستان است.
وی تصریح کرد: با توجه به اینکه 51 درصد جمعیت سیستان و بلوچستان روستایی و عشایر هستند این نمایشگاه فرصت ویژه ای برای این اقشار در زمینه بازاریابی تولیداتشان است.
وی گفت: علاقه مندان به حوزه صنایع دستی برای بازدید از این نمایشگاه تا 19 آذر می توانند به محل دائمی نمایشگاه های بین المللی زاهدان مراجعه کنند.
وی افزود: این نمایشگاه با همکاری و مشارکت استانداری سیستان و بلوچستان، اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری، سازمان مدیریت و برنامه ریزی، سازمان صنعت و معدن و تجارت و اداره کل آموزش و پرورش استان برگزار شده است.
وی گفت: سیستان و بلوچستان دارای 22 رشته بومی و مزیت دار صنایع دستی با آثار متعدد است و هم اینک چهار هزار نفر در زمینه تولید صنایع دستی در استان فعالیت می کنند.
مدیر کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان سوزن دوزی، سکه دوزی و حصیر بافی بلوچستان، سفال کلپورگان سراوان، سفال هلونچکان نیکشهر، سفال کوهمیتک سرباز، خلک بافی، گلیم بافی، سیاه دوزی و خامه دوزی سیستان، لباس های محلی، یزدبافی و آهنگری سنتی را از جمله رشته های صنایع دستی فعال در استان عنوان کرد.
مشتاق گوهری برپایی هفتمین نمایشگاه صنایع دستی کشور در زاهدان را فرصت مطلوب برای معرفی صنایع دستی استان ذکر کرد و گفت: صنایع دستی دریایی، پارچه بافی سنتی(جومه بافی)، کارت بافی(نوار بافی)، تسبیح سازی، زیورآلات سنتی، پریوار دوزی، پلاس بافی و سفره بافی از دیگر رشته های صنایع دستی فعال استان است.
وی تصریح کرد: همچنین در جشنواره ایل آفرید غرفه هایی در بخش های مختلف نظیر گردشگری سلامت، میوه ها و گیاهان دارویی، طبیعت گردی و نجوم، سوغات و هدایا در کنار برپایی سیاه چادرهای عشایری همراه با طبخ و توزیع غذاهای محلی با هدف نشان دادن آیین، آداب و رسوم سیستان و بلوچستان و سایر استان ها راه اندازی شده است.
وی خاطر نشان کرد: برپایی این گونه نمایشگاهها کمک قابل توجه ای به معرفی سیستان و بلوچستان و برجسته کردن آثار و جاذبه های تاریخی، فرهنگی و طبیعی کمتر شناخته شده استان می کند.
به گزارش ایرنا تاریخچه صنایع دستی در سیستان و بلوچستان همچون دیگر مناطق ایران به گذشته های دور بر می گردد به طوری که بر اساس مشاهدات باستان شناسان نخستین شواهد دست ساخته ها در این استان را می توان ابزار سنگی ساخته شده توسط انسان در منطقه لادیز مربوط به دوره پارینه سنگی دانست اما آن چیزی که به صورت متداول به عنوان صنایع دستی عموم مردم می شناسند به سایت های باستان شناسی استان نظیر شهر سوخته با آثاری همچون حصیر بافی، پارچه بافی و ابزار چوبی با قدمت پنج هزار ساله بر می گردد.
استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز همواره چشم انتظار مسافران و گردشگران است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغات میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه محور زمینی خراسان – زاهدان – زابل، کرمان – زاهدان، کرمان – ایرانشهر و جاسک – کنارک – چابهار امکان پذیر است.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس