گالری عکس جشنواره صنایع دستی روستای محترم آباد شهرستان فنوج

سکه دوزی سوزن دوزی زی آستین بلوچی جشنواره صنایع دستی بلوچستان سکه دوزی هنرمندان بلوچستان محترم آباد گالری عکس

گالری عکس جشنواره صنایع دستی روستای محترم آباد شهرستان فنوج

جشنواره یک روزه ی صنایع دستی روستای محترم آباد از توابع شهرستان فنوج استان سیستان و بلوچستان آثارتولید شده بانوان هنرمند بلوچ محترم آبادی , صنایع دستی تولید شده:  سکه دوزی , سوزن دوزی , نخ و کاموا , شاخه درخت خرما , درختچه وحشی بیابانی داز [gallery columns="1" link="none" size="full" ids="1203,1204,1205,1206,1207,1208,1209,1210,1211,1212,1213"] ارسال کننده: جاوید نصرتی (شهیر)

آهنگ بلوچی وش مله Akhtar Chanal Komal Rizvi Momin Durrani Washmalla

هنرمندان بلوچستان آهنگ جدید گروه دانه په دانه آهنگ بلوچی وش ملهAkhtar Chanal, Komal Rizvi & Momin Durrani, Washmallay, Coke Studio

دانلود آهنگ بلوچی وش مله  Akhtar Chanal  Komal Rizvi  Momin Durrani Washmalla

سالونکه سیره شما بمله وش مله

آهنگ گروه دانه په دانه

خوانندگان : کمل ریزوی , اختر چنل و مومن درانی

Washmallay

artists: Akhtar Chanal, Komal Rizvi & Momin Durrani

Coke Studio Season 7, Episode 2

دریافت

شعر در وصف شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان

شعر در وصف بلوچستان شعر ایرانشهر محمد امین سپاهیان شعر سیستان و بلوچستان

شعر در وصف شهرستان ایرانشهر استان سیستان و بلوچستان

متن شعر در وصف ایرانشهرو  استان سیستان و بلوچستان شاعر : محمد امین سپاهیان ???? سلام ای وسعت ایمان/ سلام ای قلعه شیران سلام ای شهر ایرانشهر /دیار مردم ایران سلام اي شهرسلطاني /سلام اي شهر قراني سلام برنور و برطوبي /سلام اي شهر نوراني گذرگاه سكندرتو /نشيمن گاه رهبرتو تو شهر مير وملايي /پر از پير وقلندر تو ديار بلبل بستان /عزیز مردم ا ستان قمر ماه سخندانان/خطيب اين بلوچستان سلام اي پهره قاجار /سلام اي منزل سردار سلام بر نوكر وزرگر/سلام ارباب خوشرفتار ديار گندم و سبزه /پر از خرماي خوشمزه ديار عفت وپاكي /تو خصم مردم هرزه لباس ورقص و اوازت/ كهور و وشك و دازت                  نماد بي نظير تو/ خلوص مردم نازت پليوار وچكن دوزی /نشان عشق وپيروزي                   هنرمندند زنان تو /پي ايمان وبهروزي عزیزانی زسیستانند/به ایرانشهر چو مهمانند              خدوم مردم شهرند/عزیز ونورچشمانند عزيزاني ز بيرجندند /پر از ايمان ولبخندند                    گروهي تاجر وكاسب /بسي محروم و دردمندند عزيزاني زبزمانند/ زدلگان و ز مكسانند                        مهاجرهاي ايرانشهر/ شرافتمند و انسانند گروهي اهل سرحدند /بلوچ جد ودر جدند                    گروهي ترك وبنايند/ زقوچان ونهاوندند گروهي اهل كرمانند/ زنرماشير وريگانند                    گروهي تركمنهايند/ گلانی از گلستانند گروهی از سراوانند/ نماد علم و عر فانند                  ز شهر مولوی شهداد/ عزیز قوم مسکانند ز جالق وزابلی هستند/نماد همدلی هستند             نمادصنعت دستی /سفالین گلی هستند گروهی تاج نیکانند/ ز نیکان شهر و رندانند                گروهی چابهاری ها /ز بحر پاک عمانند بنازم سر کهورانت /زلال اب نهرانت                     بنازم ملك مير عازم/ به ابتر شهر ميرانت بنازم شهدرازت را/ نسيم دل نوازت را                      كليران و كنارو را /زمين پاك و نازت را به دتك و دامن كجكوش /ديار مردم پرجوش              ديار عالمان دين /ديار مردم باهوش بنازم مردم سرباز /كه هم شوخند وهم طنا ز            نازم قلعه بمپور/ به اسپندارپر اواز بنازم نازنين لاشار/ ز ايمان مردمش سرشار              بنازم راسك وپيشينت/ بنازم مردم اشار بنازم خضر بزمانت /معادن را به مکسانت                 بنازم جلگه هاشم /بنازم شهر دلگانت تمدن های خاموشت /به اب گرم پر جوشت               به اسپي دژ چون شوشت/ به مردان كفن پوشت به مرداني كه جنگيدند /ز بعثی ها نترسیدند            فدا کر دند تن خویشتن/ چو ظلم اجنبی دیدند بنازم اهل سنت را /محبان ولایت را                    بنازم شيعه وسني/ همه اقشار ملت را بنازم نخبه هایت را /به دانش اسوه هایت را              بنازم کو ون چون قم /شکوه حوزه هایت را بنازم شاعر دینی /به عبدالله پیشینی                       به سعدی در بلوچستان/ به دور از کبر و خود بینی بنازم بر تشيع من/ در اين جمع وتجمع من                  صراط مستقيم ديدم /پر از نور و تشعشع من بنازم شهر فرهنگی /پر از احساس یک رنگی              بنازم شهر ایرانشهر /که به از خاک افرنگی امين از سيب وسوراني/ امین از گنگزارانی                   تو هستی از بلا نوشان/ به ابتر شهر میرانی شاعر: محمد امین سپاهيان

دانلود آهنگ بلوچی زهیروک اله منی بارگ از گروه رستاک

آهنگ بلوچی گروه رستاک آهنگ محلی بلوچی آلبوم میان خورشید های همیشه اله منی بارک زهیروک بلوچی

دانلود آهنگ بلوچی زهیروک  اله منی بارگ از گروه رستاک

آهنگ بلوچی از جدیدترین آلبوم گروه موسیقی  رستاک ,  آلبوم « میان خورشیدهای همیشه » که به تازگی منتشر شد 

تک آهنگ بلوچی اله منی بارک را تقدیم بلوچستانی های عزیز میکنیم

موسیقی اصیل ایرانی

موسیقی بلوچستان

لینک دانلود

 

متن شعر بلوچی از شاعره بلوچستان بانو مریم بلوچ

شاعر بلوچستان بانو مریم بلوچ متن شعر بلوچی هنرمندان بلوچستانmaryam balouch

متن شعر بلوچی از شاعره بلوچستان بانو مریم بلوچ

بُهار بهار بهارنت وشّی لالَه زارِنـْـت کِشْتـِنْتَ و کِشارِنْت، شَه اِستونا تَوارِنْت گـُوات آتــَگـَئ پَه کارا جَمْ کـُرْتـَه جَمّرانا باگـَئ خُوشی و وَشی، پاچ کرتگی دَرانا ڌِگار نه هُشْک، که تـَرّنـْت،گِرْدْ سبزَگِنـْت و جَرّنْتّ اَورانا گِـنْد که رڃچَنْت ،زانـَئ گـُشـَئ که زَرّنـْـتّ گـُلِنت و بلبلنْـتا سَبْزگ و سُنـْبلنتا هرجا ڌِگار جُـشیت چَمَه گی قُلقلنتا بلبل تمام وانـَنْت نۏک اورْتگی بهارڃ گـُلان باید مَرۏچی  لۏ ̈طنـْت شـَـمّا تـَوارڃ گۏن گۏن اَوْری تـَوارن،شعری اَسپا سُوارُن حاجت نـَیـِنـْت بُهارا، من سبزگ و بُهارُن بلبل تمام وانـَـنـْت جُوانڃن لیکـّو مَرۏچی مَیْل آتـَگـَئ دلـَـیْـتا جَنڃن بیتّ بلۏچی

آهنگ محلی بلوچی استاد غلامرسول دینارزهی بنام بیابیا که ترا من ای جان دلا داران

هنرمند بلوچستان Ghulam-Rasool-Dinarzaiاستاد غلام رسول دینارزهی آهنگ محلی بلوچی خواننده بلوچ بیا بیا ترامن دلا

آهنگ محلی بلوچی استاد غلامرسول دینارزهی بنام بیابیا که ترا من ای جان دلا داران

Biya Biya ke Tarara Man Ay Jan Dila Daran

Ghulam Rasool Dinarzai

balouchi folk song

سایت هنرمندان بلوچستان

لینک دانلود

زندگینامه ماشالله بامری استاد موسیقی اصیل بلوچی + ویدئوی همکاری با گروه رستاک

آهنگ سنتی محلی بلوچی استاد ماشاالله بامری بنام سانوک,هنرمندان بلوچستان,شعر بلوچی,شاعر بلوچ

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان , استاد ماشاالله بامری یکی از بزرگان عرصه موسیقی و از جمله خوانندگان، نوازندگان و مقام‌دان‌های منطقه‌ی سیستان و بلوچستان در سال ۱۳۳۰ در ایرانشهر متولد شد وی از سن ۸ سالگی به هنر موسیقی و خوانندگی روی آورد همچنین از کودکی آموختن ساز دهلک را آغاز کرد و سپس به خوانندگی پرداخت. استاد آوازه خوان بلوچ، خنیاگر، پژوهشگر موسیقی بلوچستان و نوازنده تنبورک بود. این پیشکسوت موسیقی بلوچ، بیش از هفتاد لوح سپاس، تقدیر نامه و دیپلم افتخار از جشنواره های موسیقی محلی، ملی و بین‌المللی کسب کرد. بامری در طول فعالیت هنری خود در کشورهای فرانسه، آلمان، امارات، ونزوئلا، هلند و ترکیه کنسرت‌هایی را برگزار کرده است.او همچنین از مشهورترین خوانندگان صوت یا ترانه‌های مردمی بلوچستان به سبک قدیم است. استاد بامری در اواخر دهه ۶۰ شمسی، گروه موسیقی آوای دل را بنیان نهاد و از آن پس اجراهای متعددی برگزار نمود. وی همچنین با گروه رستاک در اجرای موسیقی بلوچی همکاری نمود. بامری، مقام نخست جشنواره هایی چون نی نوازان، موسیقی حماسی، آئینه و آواز، موسیقی فجر، ذکر و ذاکرین و موسیقی نواحی کرمان را در کارنامه خود دارد. از وی در هفتمین جشنواره موسیقی نواحی، به عنوان بزرگترین پژوهشگر موسیقی سیستان و بلوچستان، تجلیل به عمل آمد. و درمجموع بیش از 70 لوح تقدیر و سپاس در کارنامه‌ی حرفه‌ای موسیقایی خود داشت. آخرین اجرای این موسیقی‌دان بلوچستانی درتالار بتهوون خانه‌ی هنرمندان تهران برگزار شد و مورد استقبال موسیقی‌دوستان قرار گرفت. بامری پس از چندین ماه تحمل با سرطان روده، در روز شنبه، یکم مرداد ۱۳۹۰ در سن ۶۰ سالگی درگذشت  

پخش آنلاین و دانلود ویدئوی همکاری استاد با گروه رستاک

دریافت

گزارشی از نازبانو كلكلی هنرمند سوزن دوز بلوچستان

سوزن دوزی بلوچستان نازبانو كلكلی هنرمند سوزن دوز بلوچستان

گزارشی از نازبانو كلكلی هنرمند سوزن دوز بلوچستان

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از همشهری دو - حورا نژادصداقت: نه چهره سینمایی است و نه شهرت خاصی بین تمام۸۰ میلیون ایرانی دارد، اما چشم‌های مردم روستای قاسم‌آباد به او دوخته شده؛ به زنی که همت کرده و شرکت تعاونی صنعتگران سوزن‌دوزی بلوچ را راه انداخته و به تعداد زیادی از زنان و دختران، سوزن‌دوزی اشرافی یاد داده تا روی پای خودشان بایستند و فقر و نداری، زندگی‌شان را تباه نکند.
حرف‌هاي نازبانو كلكلي شنيدني است؛ زني شجاع و جسور كه امروز نه‌تنها مايه دلگرمي خانواده‌اش است بلكه پشت خيلي‌ها به بودن او گرم شده. با نازبانو در خانه‌اش، در روستاي قاسم‌آباد بمپور، در نزديكي ايرانشهر استان سيستان و بلوچستان گفت‌و‌گو كردم؛ وقتي داشت چمدانش را مي‌بست تا راهي اصفهان شود كه سوزن‌دوزي‌هاي شاگردانش را به فروش برساند و دلگرمي براي آنها به ارمغان بياورد.
  • سوزن‌دوزي به جاي مدرسه
در حالت عادي بلوچي صحبت مي‌كند اما ضبط كه روشن مي‌شود، با اعتماد به نفس زياد و فارسي شيرين، كارهاي خودش را اينطور تعريف مي‌كند: «سال 92 خودم توليدي راه انداختم و در كارگاهم 28نفر زيرنظرم كار مي‌كنند. هر 28نفرشان را هم بيمه كرده‌ام». حق هم دارد كه با چنين اعتماد به نفسي حرف بزند. چون علاوه بر اينكه نشان ملي گرفته، به زنان و دختران بي‌سرپرست كميته امداد هم آموزش مي‌دهد و تلاش كرده براي آنها كارت‌هاي مهارت معتبر صادر شود تا بتوانند وام اشتغال‌زايي بگيرند. اين زن جسور و شجاع يك‌تنه كارآفرين شده، آن هم در منطقه‌اي كه تشنگي و هجوم ريزگردها و شرايط نامناسب زيستي امان خيلي‌ها را بريده است. اينها فقط چند شاهكار زندگي زني به نام نازبانو كلكلي است كه در سال 47 در روستاي قاسم آباد در نزديكي بمپور ايرانشهر به دنيا آمده و از همان بچگي در خانه‌شان سوزن‌دوزي ديده است، دقيقا مثل ديگر دختران بلوچ كه از وقتي چشم به دنيا باز مي‌كنند پارچه و نخ و رنگ و سوزن ديده‌اند. نازبانو خاطراتش را كه مرور مي‌كند خوب يادش است كه نه خودش و نه دوستانش هيچ كدام دلشان نمي‌خواست كه به مدرسه بروند. دوست داشتند پا به‌پاي مادرانشان بنشينند و فقط سوزن‌دوزي كنند؛ همينطور هم مي‌شود. به همين‌خاطر است كه امروز وقتي مي‌بيند نوه 5ساله‌اش سوزن و نخ به‌دست مي‌گيرد، اصلا متعجب نمي‌شود. انگار تاريخ براي او تكرار مي‌شود. همانطور كه براي او و مادرش همان تاريخ تكرار شده بود و همه‌شان ياد گرفته بودند كه بدون هيچ طرح و نقشه‌اي سوزن‌دوزي كنند. زندگي كودكانه نازبانو مثل تمام زنان و دختران ديگر روستا طبق يك قاعده نانوشته سپري مي‌شود: سوزن‌دوزي، مدرسه‌رفتن، سوزن‌دوزي، ترك مدرسه در كلاس پنجم، سوزن‌دوزي، ازدواج، سوزن‌دوزي و... و اين چرخه با تكرار هزارباره اين كلمه هنوز كه هنوز است در زندگي اين زن 48ساله جاري است. فقط جاي كلمات غيرتكراري‌اش هر ازگاهي عوض مي‌شود؛ همين. اصلا سوزن‌دوزي تفريح و زندگي تمام نازبانوهاي روستا بوده است. با اين تفاوت كه اين نازبانوي خاص كارش را آنقدر جدي مي‌گيرد كه به يك هنرمند واقعي تبديل مي‌شود و حتي از سال 65، به صورت حرفه‌اي براي ميراث فرهنگي مشغول به‌كار مي‌شود. بعد كارهايش تا حدي پيشرفت مي‌كند كه يك‌بار وقتي براي نمايش هنرش به تهران مي‌آيد، رئيس سازمان ميراث فرهنگي به او مي‌گويد: «تو با اين كار حرفه‌اي چطور تعاوني نمي‌زني؟» و همين جرقه‌اي مي‌شود در ذهن نازبانو تا دنياي كاري‌اش را تغيير دهد؛ يعني نه فقط خودش كه افراد زياد ديگري را هم آموزش دهد و به نوعي، زندگي آنها را نجات بخشد.
  • اشرافي‌دوزهاي گمنام بلوچ
شايد در نگاه اول، اينكه زني بلوچ مشغول سوزن‌دوزي است، اصلا كار عجيبي به‌نظر نرسد. تقريبا تمام زن‌هاي بلوچ اين كار را بلد هستند. اصلا از بچگي، همان روزهايي كه كنار دست مادرها و مادربزرگ‌هايشان بازي مي‌كردند، سوزن‌دوزي را هم بدون اينكه آموزش رسمي ببينند، ياد گرفته‌اند. اما بين همين‌ها هم هستند كساني كه كارشان سكه‌تر از ديگران است و به چند هنر آراسته شده‌اند. همين خانم كلكلي يكي از زن‌هاي چندهنره است. او بلد است سوزن‌دوزي شاهانه يا در اصطلاح سوزن‌دوزي «اشرافي‌دوز» يا «اشرافي‌دوچ» هم انجام دهد. اين نوع از كار، هم وقت بيشتري مي‌طلبد و هم دست‌هاي باتجربه‌تري مي‌خواهد و كلا سخت‌ترين نوع اين هنر به‌حساب مي‌آيد چون دوختش دشوارتر از سوزن‌دوزي‌هاي معمولي است. ماجراي اين نوع دوخت هم به آنجا برمي‌گردد كه مهتاب نوروزي، سوزن‌دوز مشهور بمپوري، اين دوخت را براي لباس شاهانه مي‌دوزد و اتفاقا كارش شهرت زيادي پيدا مي‌كند. نازبانو هم كنار دست مهتاب مي‌نشسته و اين كارها را از او ياد مي‌گرفته. او عروس خانواده استاد مهتاب است. آنها در 2 خانه جدا زندگي مي‌كردند اما بين حياطشان هيچ ديواري نبود. گاهي براي دوخت و دوزهايشان در سايه حياط اين خانه مي‌نشستند و گاهي هم در سايه حياط آن خانه. مهتاب خانم نوروزي، با تمام شهرت و اعتباري كه به‌خاطر كارش براي خود دست و پا كرده بود، چنان زن ساده‌اي بود كه شايد اگر كسي ناشناخته او را مي‌ديد، گمان هم نمي‌كرد كه او همان هنرمند اشرافي‌دوزي است كه هنرش به لباس درباريان هم راه پيدا كرده.
  • همه دختران من!
نازبانوخانم دوست دارد كه غيراز كار حرفه‌اي، به يكسري از اصول اخلاقي كه براي خودش تعريف كرده هم پايبند بماند. يكي از آنها خوش‌قولي است. مثلا يك‌بار زني به او سفارش داده بود كه روي مانتوي آبي‌رنگش را سوزن‌دوزي كند و حداكثر تا شب عيد به‌دستش برساند. نازبانو براي اينكه كار او را به سرانجام برساند و دست زن در شلوغي‌هاي شب عيد در حنا نماند، صبح تا شب و شب تا صبح مشغول دوختن مي‌شود. يعني خستگي‌ها را به جان مي‌خرد تا به قولش وفادار بماند. براي نازبانو مهم است كه هنرش را منحصر به‌خودش نكند. مهم‌تر اين است كه به زناني كه از زندگي دلسرد شده‌اند يا كساني كه دخل و خرجشان با هم هماهنگ نيست و كم كم دارند به يك زندگي بخور و نميري كه بايد در آن همه‌‌چيز را به حداقل رساند، كار ياد مي‌دهد تا با پولي كه به‌دست مي‌آورند اميد در زندگي‌شان جاري شود. همين است كه دختران زيادي پيش او كار اشرافي‌دوزي را ياد گرفته‌اند؛ خصوصا زنان و دختراني كه تحت‌نظر كميته امداد بوده‌اند. نازبانو براي ايجاد انگيزه و تشويق، به آنها مي‌گويد: «شما بدوزيد، من همان موقع پولش را به شما مي‌دهم». بعد خودش مي‌رود آنها را در شهرهاي ديگر به فروش مي‌رساند. صحبت به اينجا كه مي‌رسد چشم‌هايش برق مي‌زند. حتما نازبانو ياد تمام دختراني افتاده است كه اگر اين كار را نمي‌كردند، درس‌شان را هم رها مي‌كردند و در رنج و فقر و بدتر از آن، در حسي از نااميدي زندگي‌شان را ادامه مي‌دادند. اما همين سرگرم‌شدن به‌كار و پول حلالي كه به جيبشان مي‌رسد، موجب شده تا براي بهتر و متفاوت زندگي كردن قدم بردارند. حالا خيلي از همان دخترها دانشگاه رفته‌اند، ازدواج‌هاي خوب داشته‌اند، باري از روي دوش خانواده‌هايشان كه درگير سختي‌هاي روزگار شده بودند، برداشته‌اند و خلاصه، كلي اتفاق‌هاي خوب ديگر كه بركتشان را نازبانو حتي در زندگي شخصي‌اش ديده است.
  • اينجا، آنجا، همه‌جا
خانم كلكلي آدم يكجانشيني نيست كه تمام كارهايش را كنج خانه‌اش انجام بدهد و بعد به سر عالم و آدم غر بزند كه چرا كسي كارهاي مرا نمي‌بيند و چرا كسي تحويلم نمي‌گيرد. آنقدر جسارت و شجاعت در او زياد است كه واقعا مي‌توان مقابلش دوزانو نشست و از او ياد گرفت كه چطور با دست خالي مي‌توان چنين كارهاي بزرگي كرد؛ مثلا خانم كلكلي وقتي مي‌بيند كه مردم روستا و شهرهاي اطرافشان همه و همه خودشان سوزن‌دوزي بلد هستند و نيازي به خريد توليدات او و شاگردانش ندارند، همت مي‌كند و به شهرهاي بزرگ مي‌رود و كارش را به ديگران عرضه مي‌كند؛ يعني دقيقا به كساني كه شايد هيچ وقت سوزن‌دوزي نديده باشند؛ هرچند از زادگاهش غافل نمي‌شود. بيشتر محصولاتش را هم در تهران و اصفهان مي‌فروشد؛ گاهي در نمايشگاه‌ها و گاهي هم در همين غرفه‌هايي كه در پارك‌ها برپا مي‌كنند. همه اينها براي نازبانو سهل است. او خلاقيت‌هاي زيادي هم براي كارش به‌كار برده تا هنرش را حتي محدود به ايران نكند. فرشته نوروزي، دختر او مي‌گويد: «ما كم‌كم به اين فكر افتاديم كه شايد مردم شهرهاي ديگر، خصوصا در اين دوره‌اي كه همه‌‌چيز تغيير كرده، بعضي از كارهاي قديمي را نپسندند، به همين‌خاطر براي نخستين‌بار ايده‌هايي براي سوزن‌دوزي‌هايمان پيدا كرديم و حالا همان‌ها حسابي مشتري پيدا كرده‌اند». يكي از آن ايده‌ها، سوزن‌دوزي روي كراوات است. البته نه مردان بلوچ و نه كلا مردان ايراني، عموما از اين كراوات‌ها استفاده نمي‌كنند. مشتري اصلي كراوات‌هاي نازبانو در خارج از كشور است. او كراوات‌هايش را صادر مي‌كند؛ خصوصا به كشور‌هاي نروژ و تركيه. آنها حتي يكسري دستبندهاي سوزن‌دوزي‌شده هم آماده كرده‌اند كه هم قيمتش‌اش پايين‌تر است و هم قابليت رقابت با دستبندهاي خلاقانه‌اي را كه امروز در بازار هست، دارند. يكسري طرح‌هاي خاص مثل گل، ستاره و... را هم جداجدا روي پارچه‌هاي مختلف سوزن‌دوزي كرده‌اند تا اگر كسي خواست آنها را جدا بگيرد و با خلاقيت خودش در تزئين خانه يا لباس و يا... استفاده كند، دستش باز باشد. تازه، اينها فقط كارهاي نازبانو در زمينه سوزن‌دوزي است. حالا بماند كه او چقدر حرص مي‌خورد به‌خاطر محروميت‌هاي بمپور و به همين‌خاطر خيّريني را پيدا كرده كه وقتي زنان و دختران روستاي خودش و حتي اطراف آن، بيمار مي‌شوند، به شهرهاي بزرگ بروند و با كمك همان خيّرين رايگان درمان شوند و حتي هزينه اسكانشان در مدت درمان، رايگان باشد. اين كارها از نازبانوي عزيز زن شجاعي ساخته كه امروز پشتوانه خيلي‌ها شده است.
  • دل‌نگراني‌هايي كه تمامي ندارد
نازبانو همانقدر كه مهربان نگاه مي‌كند و گاهي با لبخند و گاهي هم با صلابت صحبت مي‌كند، چشم‌هايش پر از نگراني است. انگار نگراني‌ها دست از سر اين زن برنمي‌دارند؛ او نگران زياد شدن سوزن‌دوزي‌هاي افغان‌ها در منطقه‌ زندگي‌اش است كه با كيفيت پايين‌تر و دوخت نامناسب، جنس‌هاي نامرغوبي را به بازار عرضه مي‌كنند و آينده‌نگري او را براي به‌كار بستن هنر دختران به‌خطر مي‌‌اندازند. (پشت و روي سوزن‌دوزي افغان‌ها يكي است و همين موجب مي‌شود كه نخ‌هاي پشت كار سريع‌تر از بين بروند.) او نگران آب روستايشان است كه خيلي‌ها را در تشنگي نگه‌داشته است. او دل‌نگران آسيب‌هاي بيكاري براي دختران و پسراني است كه آينده‌شان تيره و تار مي‌شود و كساني كه فقر شالوده زندگي‌شان را برهم مي‌ريزد. او دست‌هايش را بالا مي‌برد و مي‌گويد: «هر روز دعا مي‌كنم: خدايا فقر و تنگدستي را از اينجا ريشه‌كن كٌن. من هم تا جايي كه توان داشته باشم، كمك مي‌كنم. ولي هنوز كار زياد است و ما حتي براي رفع ابتدايي‌ترين نيازهايمان هم محتاج كمك مسئولين هستيم».
  • كار سخت چپه‌دوزي بدون نقشه
معمول بر اين است كه سوزن‌دوزها، قبل از شروع كار، به‌وسيله مهرهاي چوبي آن طرح و نقشه‌اي را كه مدنظرشان هست، روي پارچه حك كنند و بعد روي آن را بدوزند. حالت حرفه‌اي‌تر اين است كه دوزنده اصلا هيچ نقشه‌اي را از قبل روي پارچه نيندازد و به‌صورت ذهني جاي طرح‌ها را مشخص كند و بعد همان‌ها را بدون يك ذره تغيير در قسمت‌هاي ديگر هم تكرار كند. اگر كسي نداند كه يك كار سوزن‌دوزي بدون نقشه انجام شده، قطعا در نگاه اول با خودش گمان مي‌كند كه طرح براساس نقشه‌هاي دقيق دوخته شده است. حالا، حالت خيلي حرفه‌اي‌تر و پيچيده‌تر از همه‌ اينها، اين است كه دوزنده كار را به‌صورت «چپه» انجام دهد. اين اصطلاحي است كه نازبانو به‌كار مي‌برد. كار چپه، يعني دوزنده هيچ‌وقت روي پارچه كار نمي‌كند بلكه در تمام طول كار پشت پارچه مقابلش است و همان طرح ذهني را از سمت پشت مي‌دوزد. فقط هر ازگاهي پارچه را برمي‌گرداند و فرم تمام‌شده را نگاه مي‌كند تا همه‌‌چيز درست پيش رفته باشد. اين كار به‌شدت سخت است و ذهن پيچيده ولي منسجم و آرام مي‌خواهد. چون يك بافت غلط مي‌تواند تمام شكل‌هاي هندسي را به هم بزند و درست كردنش كار بسيار مشكلي مي‌شود. واقعا حيرت‌آور است كه زناني با اين ذهن‌هاي پيچيده و حسابگرانه، بدون هيچ ادعا و هياهويي، در كنج خانه‌هايشان نشسته‌اند و چنين هنر زيبايي را قرن‌هاست كه سينه به سينه به يكديگر منتقل مي‌كنند و شايد حتي خودشان هم ندانند كه چقدر كارشان پيچيده است. چون سوزن‌دوزي بيش از اينكه برايشان كاري عجيب و سخت باشد، يك هنر موروثي است كه به‌نظرشان بايد ياد بگيرند و اصلا مگر مي‌شود كه دختري بلوچ سوزن‌دوزي را بلد نباشد؟!
  • شهري‌ها درد روستايي‌ها را نمي‌فهمند
رسيدگي به زندگي روستايي‌ها يكي از اهداف مهم نازبانو است. صحبت به اينجا كه مي‌رسد، خانم كلكلي شبيه پژوهشگرهايي كه كار ميداني انجام مي‌دهند و تجربيات زيادي در اين كار پيدا كرده‌اند، مي‌شود و مي‌گويد: «به‌نظر من بيشترين زحمت را روستايي‌ها مي‌كشند و آنهايي كه روستا را ترك مي‌كنند تا بچه‌هايشان با امكانات شهري بزرگ شوند، كار غلطي انجام مي‌دهند. ما بايد در روستا بمانيم و براي همان روستا تلاش كنيم چون اگر غيرروستايي بخواهد براي ما كاري بكند، اصلا دركي از گرسنگي و تشنگي و درد طوفان و گردو غبار و... نخواهد داشت. شهري‌ها اصلا درد روستايي‌ها را متوجه نمي‌شوند». هيچ كدام از حرف‌هاي نازبانو ادعا نيست. او دخترانش را به دانشگاه فرستاده ولي به آنها ياد داده كه بايد به روستا برگردند و زادگاهشان را آباد كنند. دلش هم مي‌تپد براي تمام دختران ديگري كه شايد نداشتن پول مانع درس خواندنشان شود، به همين‌خاطر مدام مي‌گويد: «چرا هيچ توجهي به روستا‌ها نمي‌شود؟» او اين حرف‌ها را مي‌زند چون بارها با زناني كه خرج زندگي‌شان را از طريق كميته امداد به‌دست مي‌آوردند، كار كرده است و خوب مي‌داند كه آنها هر روز با چه مشكلاتي دست‌وپنجه نرم مي‌كنند. همين است كه نگران اشتغال‌زايي‌هاي محدود در روستاهاست؛ نگران دختران و پسراني كه امكان ازدواج كردن ندارند؛ نگران كساني كه به‌خاطر فقر و مشكلات، زندگي‌هايشان رو به خرابي و درهم شكستن است و...
  • روستايي خيلي‌خيلي دور
قاسم‌آباد بمپور كجاست؟ اسمش را به راحتي نمي‌توان در نقشه‌هاي اينترنتي پيدا كرد. خيلي بايد نقشه را بزرگ كرد تا در نزديكي ايرانشهر در استان سيستان‌وبلوچستان شهر بمپور را يافت و بعد چند كيلومتر آن‌طرف‌تر رفت و به روستاي قاسم‌آباد رسيد. اگر كسي از تهران بخواهد خودش را به قاسم‌آباد بمپور برساند، بايد حدود 1700كيلومتر پشت فرمان بنشيند و بعد به نقطه‌اي خشك از شهري در كشورمان برسد كه از حيرت دهانش باز بماند. انگار خيلي‌ها قاسم‌آباد را فراموش كرده‌اند؛ روستايي دورافتاده كه ساكنانش مجبورند شبانه‌روز وقتشان را صرف تأمين عادي‌ترين نيازهاي روزانه‌‌شان بكنند. يكي از آنها داشتن آب است؛ همان آبي كه در جايي مثل تهران خبري از نبودنش نيست و در جايي مثل سيستان‌وبلوچستان خشكسالي‌هايش موجب مهاجرت‌هاي زيادي شده است. قاسم‌آباد آب دارد ولي كم است، خيلي كم. آب لوله‌كشي فقط به بعضي از خانه‌ها مي‌رسد. خانواده خانم كلكلي، يكي از همان خانواده‌هاي خوشبخت است كه آب به خانه‌اش مي‌رسد آن هم فقط براي 2 ساعت در روز. ولي حتي همين خوشبختي كوچك براي او هزار و يك درد و غصه به‌همراه دارد. او هر روز صداي زناني را از پشت در خانه‌اش مي‌شنود كه با دبه‌هاي بزرگ مي‌آيند و از او اجازه مي‌گيرند تا از آب لوله‌كشي خانه‌اش استفاده كنند. حتي گاهي در خانه كلكلي زن‌ها صف مي‌بندند. باورنكردني است! هر زني با يكي‌دو تا بچه قدو‌نيم‌قد مي‌آيد و يك دبه بزرگ و چند دبه كوچك براي بچه‌هايش مي‌آورد. نوبتشان كه برسد دبه‌ها را از آب پر مي‌كنند. بعد آنها را روي سرشان مي‌گذارند و مي‌روند. كجا؟ يكي دور و يكي نزديك. بعضي‌هايشان حتي چند كيلومتر با دبه‌هايي كه روي سرشان هست، بايد پياده راه بروند تا به خانه برسند. با اين آب‌ها چه مي‌كنند؟ معمولي‌ترين استفاده‌هايي كه شايد به چشم خيلي از ما نيايد. به خانه‌هاي آنها اصلا آب نمي‌رسد. از اين آب مي‌نوشند و ظرف‌هايشان را مي‌شويند و... ولي مگر 2 دبه آب جوابگوي نياز چند نفر است؟ لابد يكي‌دو روزه تمام مي‌شود. بعد قصه راه‌هاي طولاني پياده‌روي و دبه‌هاي خالي و پر از آب تكرار مي‌شود. تمام اينها را نازبانو و دخترش فرشته نوروزي تعريف مي‌كنند. مادر ميان تعريف‌هايش هزار و يك‌بار چشم‌هايش پر از اشك مي‌شود. بعد بغضش را مي‌خورد و مردانه مي‌گويد: «من براي حل اين مشكل خيلي تلاش كردم. مدام به دهياري سر مي‌زنم. مدام به سراغ مسئولين مختلف مي‌روم اما هنوز هيچي به هيچي». اينها را كه تعريف مي‌كند، يك مرتبه خاك از زمين بلند مي‌شود. اشتباه نكنيد! اين همان بادهاي وحشتناك سيستان و بلوچستان نيست كه هميشه درباره‌اش صحبت مي‌كنند ولي گوش كسي هم بدهكار آن نيست. اينها برآمده از زمين‌هاي روستاي قاسم‌آباد است كه هنوز آسفالت نشده‌اند و خاكي باقي مانده‌اند. هر بار كه ماشيني از آنجا رد مي‌شود، تا چند دقيقه پشت سرش را نمي‌توان ديد. خاك نرم زمين‌ها بلند مي‌شود. نازبانو با لبخند تلخي مي‌گويد: «بچه‌هاي ما آب ندارند. كار ندارند. كوچك‌ترين دلخوشي ندارند. همه قصد رفتن كرده‌اند. آنهايي هم كه مانده‌اند دارند در اين شرايط حيف مي‌شوند. بعضي‌هايشان حتي به‌كار خلاف رو‌مي‌آورند. بعد انتظار داريد كه ما براي خودمان خوش باشيم؟» قاسم‌آباد يك جاي خيلي خيلي دور است كه حتما خيلي‌ها نه اسمش را شنيده‌اند و نه حتي يك‌بار در طول زندگي‌شان پايشان به اينجا باز خواهد شد. اما اين روستا زني دارد مثل نازبانو كلكلي كه محكم ايستاده و دارد هنرش را به كل ايران و جهان معرفي مي‌كند و آرزويش حل‌شدن مشكلات روستايش است.

استاد موسیقی بلوچی استاد علی محمد بلوچ نوازنده قیچک درگذشت

استاد موسیقی بلوچی استاد علی محمد بلوچ نوازنده قیچک درگذشت

استاد موسیقی بلوچی استاد علی محمد بلوچ نوازنده قیچک درگذشت

انا لله و انا الیه راجعون درگذشت ناباورانه استاد موسیقی بلوچی مرحوم استاد علی محمد بلوچ نوازنده قیچک که اجراهای بیاد ماندنی در عرصه ملی و بین المللي را در طول عمر پربارشان داشته اند به جامعه هنری و فعالین عرصه موسیقی بلوچی و مردم قدرشناس بلوچستان تسلیت و برای آن مرحوم علو درجات را از خداوند متعال خواستاریم

یک پژوهشگر موسیقی نواحی سیستان و بلوچستان از در گذشت علی محمد بلوچ معروف به «علیوک» یکی از پیشکسوتان موسیقی بلوچستان بر اثر عارضه قلبی خبر داد.

علی مغازه‌ای در گفت وگو با ایسنا، اظهار کرد: این استاد برجسته پیشکسوت موسیقی بلوچستان ساعتی پیش بر اثر عارضه قلبی در بیمارستان درگذشت. با رفتن او می توان گفت ساز سرود در چابهار یتیم شد. «علیوک» در هر دو منطقه بلوچستان یعنی دو سوی مرزهای سیاسی ایران و پاکستان از از برجسته ترین موسیقی دانان بلوچ شناخته می شد و تسلط او به موسیقی بلوچی در بالاترین سطح تکنیکی و هنری بود. او افزود: استاد علی محمد بلوچ یکی از چند پهلوان یا استاد برجسته‌ی موسیقی بلوچی و ساز سرود (قیچک) بود که از آخرین و مهمترین منابع موسیقی بلوچ به حساب می آمد. او در طول سال‌های عمر نوازندگی خود که از کودکی آغاز کرده بود توانست با بزرگترین شائران بلوچستان از جمله «ملا کمال خان» و «لعل بخش پیک» همراهی کند. دبیر هنری فستیوال «آینه دار» گفت: علیوک با استادی کامل، موسیقی شائری، گواتی (موسیقی درمانی) و انواع رپرتوارهای سُوت و نازنیک را در حد کمال اجرا می کرد. مغازه‌ای با بیان اینکه او همچنین در روایت زهیروک‌های بلوچستان یکی از بهترین منابع موسیقی بلوچی بود افزود: بدون شک امشب همراه با مردمان بلوچ، ساز سرود در هر دو سوی بلوچستان سوگوار خواهد بود. علی محمد بلوچ در سال 92 در اولین فستیوال آینه دار به همراه خلیفه شهمیر بلوچ مالداری و برادران برمه ذکرهای گواتی را در حضور علاقه مندان و استاد شجریان که در سالن حضور داشت، اجرا کرد.

اولین دورهمی نویسندگان بلوچ با رونمایی رمان نیلگ درنیکشهر برگزار شد

رمان بلوچی نیلگ نویسنده بلوچ اکبر رئیسی اولین نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ در نیکشهر هنرمندان بلوچ

اولین دورهمی نویسندگان بلوچ با رونمایی رمان نیلگ درنیکشهر برگزار شد

 

نخستین دورهمی نویسندگان بلوچ با حضور جمعی از نویسندگان، مسئولان، معتمدان، فعالان فرهنگی و ادبی با رونمایی رمان نیلگ توسط علی اوسط هاشمی استاندار سیستان وبلوچستان در نیکشهر برگزار شد.

 رمان نیلگ اثر اکبر رئیسی برنده ی رتبه نخست جایزه ی ادبی کشوری " رمان اول ماندگار "

 استاندار سیستان وبلوچستان در این نشست دورهمی اظهار داشت: رونمایی از کتاب رمان 'نیلگ' با موضوع زندگی دادشاه آنهم در شب یلدا نوعی تکریم شب رمان و قصه گویی است. علی اوسط هاشمی با قدردانی از تلاش های شبانه روزی اکبر رئیسی برای جمع آوری مطالب و نوشتن رمان نیلگ و برگزاری نشت دورهمی از سوی بخشداری مرکزی نیکشهر افزود: نویسنده این اثر ارزشمند و ماندگار حاصل عمر خویش را در یک کتاب شکل داده تا واقعه تاریخی در جامعه جاری شود.

کانال هنر بلوچ
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس