کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » آثار هنری » گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان – صنایع دستی سری دوم

گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان – صنایع دستی سری دوم

گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان – صنایع دستی سری دوم

گالری عکس سوزن دوزی بلوچی هنر بانوان بلوچستان – صنایع دستی سری دوم

سوزن‌دوزی یکی از هنرها و دست‌آفرینه‌های بلوچستان است که با ظرافت دستان زن بلوچ و پشتکار مداوم آنان خلق می‌شود و عشق را به معنای واقعی نشان می‌دهد.

 هنر سوزن‌دوزی بلوچی یا بلوچی دوزی که یکی از هنرهای تاریخی و فاخر دست زنان بلوچ به شمار می رود، با وجود مهجور ماندن اما همچنان ترسیم کننده نقشه راه مد و لباس ایرانی است و در صورت شناساندن آن، این قابلیت را دارد که نقشه راه مد و لباس بازارهای جهانی شود.

قدمت این هنر و رواج آن در همه مناطق بلوچستان به حدی است که از آن به منزله هویت، موجودیت و شناسنامه فرهنگی قوم بلوچ یاد می‌شود.

سوزن دوزی در منطقه بلوچستان که یادگار پیوند فرهنگ ایرانی با گذشته تاریخی و افسانه‌ای خود است، همواره با ظرافت و توانایی خارق‌العاده سرپنجه زنان بلوچ توسعه یافته و همچنان رواج دارد.

شاید نتوان سند دقیقی از تاریخچه هنر سوزن دوزی ارائه کرد اما در خصوص قدمت و معرفی هنر سوزن دوزی زنان بلوچ می توان به این بسنده کرد که در آثار کشف شده، بر روی سفال های مربوط به هزاره پنجم و ششم قبل از میلاد اشکالی هندسی مشابه نقوش دست زنان بلوچ دیده می شود و همچنین به اعتقاد برخی پژوهشگران و بر اساس شواهد موجود نقوش سوزن دوزی بلوچ قرابت و نزدیکی خاصی با نقوش سنگ نگاره های پیش از تاریخ دارد که همین قدمت سوزن دوزی باعث شده بر جذابیت و اعتبار این هنر رازآلود اضافه شود.

عکسهایی زیبا از هنر سوزن دوزی یا بلوچی دوزی بانوان و دختر بلوچ  همراه با انواع دوخت و سوزن دوزی بلوچی  بلوچستان را با هم میبینیم

با تشکر از کانال مد سرای  بلوچ که کانالی برای خریدو فروش انواع  صنایع دستی بلوچی زیاستین های بلوچی و اموزش کوریشی صنایع دستی  می باشد بابت ارسال عکسهای زیبا از این هنر ماندگار

آی دی کانال تلگرام  مدسرای بلوچ : @baloch_store

 

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
29 نظرات
جدیدترین
قدیمی ترین بیشترین لایک
Inline Feedbacks
View all comments
29
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس