آغاز تور گردشگری سفالگران کشور در سیستان و بلوچستان

آغاز تور گردشگری سفالگران کشور در سیستان و بلوچستان,هنرمندان بلوچستان

آغاز تور گردشگری سفالگران کشور در سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرگزاری فارس از زاهدان ، رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان گفت: تور گردشگری هنرمندان سفالگر کشور در سیستان و بلوچستان از ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ با بازدید از موزه منطقه‌ای جنوب شرق در زاهدان آغاز شد.

وحیده رخشانی صبح ۱۳۹۶/۰۷/۱۰ در حاشیه بازدید گردشگران از موزه جنوب شرق، اظهار کرد: در پی جهانی شدن روستای کلپورگان اولین تور هنرمندان سفالگر کشور وارد استان سیستان و بلوچستان شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری زاهدان اظهار کرد: کار این تور از زاهدان با بازدید از موزه منطقه ای جنوب شرق در زاهدان آغاز  شده و هنرمندان از مناطقی همچون کوه خواجه و شهرسوخته زابل، روستای کلپورکان, روستای ناهوک، و شهرستان‌های ایرانشهر، بمپور و خاش بازدید به عمل می‌آوردند.

این مسئول ادامه داد: با توجه به ثبت جهانی روستای کلپورگان این تور به منظور آشنایی بیشتر هنرمندان سفالگر کشور با سفال استان به ویژه سفال کلپورگان برگزار شد.

گفت‌وگو با تنها دونلی‌نواز ایران/اگر زندگی خوب می‌خواستم که حالا اینجا نبودم/این هنر بمیرد، ما مرده‌ایم

گفت‌وگو با تنها دونلی‌نواز ایران/اگر زندگی خوب می‌خواستم که حالا اینجا نبودم/این هنر بمیرد، ما مرده‌ایم,هنرمندان بلوچستان

گفت‌وگو با تنها دونلی‌نواز ایران «شیر محمد اسپندار»/اگر زندگی خوب می‌خواستم که حالا اینجا نبودم/این هنر بمیرد، ما مرده‌ایم

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از آفتاب‌‌نیوز : زندگی بازی‌های عجیبی دارد. با آدم‌های خاص‌، بازی‌های عجیب‌تر. نمونه‌اش «شیر محمد اسپندار» که همین روزها نامش و شیوه‌ی نوازندگی‌اش را به عنوان نابغه‌ موسیقی بلوچستان در فهرست ملی میراث فرهنگی ناملموس کشور ثبت کرده‌اند.
 پیش از این هم گفتند می‌خواهند خانه‌اش را بدل به موزه کنند؛ وقتی می‌گوییم موزه تصورتان نرود به خانه‌ای باشکوه، حتی به خانه‌ای بزرگ با دنیایی اشیای لوکس یا قدیمی، حتی فکر هم نکنید که خانه‌ «شیرمحمد» از آن خانه‌های عجیب و غریب روستایی است؛ شما چهار دیوار را مجسم کنید بی‌رنگ، بی‌بزک، بی‌زیورآلات، فرش‌شده با یک زیلو و وسایلی محقر برای زیستن. برای گذرانِ یک زندگی. خانه‌ی قبلی را سیل بمپور بلوچستان سال‌ها پیش برد؛ مدتی در چادر زندگی کرد و حالا نصیبش از دارِ دنیا خانه‌ای است ساده. «شیر محمد» در این سال‌ها کم سختی نکشید؛ اما لابد خوشبخت است دیگر. آدم از این دنیا چه می‌خواهد جز عزت؟ خانه‌ی هزار متری را کسی با خودش به جایی نبرده؛ اما عزت و احترام و نامِ نیک تا ابد ماندگار است؛ تا دلتان بخواهد تا دنیا، دنیاست؛ موسیقی بلوچستان هست و «شیر محمد» هم هست.
تلفن را که برمی‌دارد، می‌گوید:‌ «سلام و علیکم». صدایش گرم است؛ می‌گویند آدم‌های جنوب خون‌گرمند. دنیا با آنها خیلی مهربان نیست؛ اما تا دلتان بخواهد خودشان مهربانند: «من جز هنرم و جز همین مردم چیزی ندارم. دستشان درد نکند. برنامه‌ی خوبی بود. من همین که بتوانم برای مردم ساز بزنم، کافی است. حالم خوش می‌شود.»
می‌گوید حالم خوش می‌شود و می‌خندد: «ما را نباید از مردم دریغ کنند. من را هم از آنها. من با همین سن و سال، می‌توانم هر روز برای مردم ساز بزنم. این ساز صدایش آسمانی است؛ کسی هم جز من نیست که این ساز را بزند. وقتی ساز می‌زنم، حالم خوش می‌شود. همین که نفسِ مردم به نفس‌ام می‌خورد، حالم خرم می‌شود.»
آن زندگیِ دشوار را از سر گذراندن و از خرمی حرف زدن؟ عجیب است؛ آن سیل را از سر گذراندن، زندگی در چادر، فقر، بیماری و از خوشی حرف زدن فقط از آدمی مثلِ «شیرمحمد» برمی‌آید که می‌داند هر که در این بزم مقرب‌تر است، جام بلا بیشترش می‌دهند. همه‌ی عمر کشاورزی کرده است. از آن نوجوانی به کراچی رفت و نواختن دونلی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که هم‌زمان در دونی می‌نواخته، فراگرفت تا آن زمان که به شهرهای مختلف ایران سفر کرد و ترانه بلوچی خواند و دونلی زد و موفق به دریافت دکترای موسیقی سنتی از کشور فرانسه شد تا حالا که برجسته‌ترین دونلی نوازِ ایران است و البته متبحر در نواختنِ نی در موسیقی بلوچی. او دکترای افتخاری موسیقی هم از فرانسه گرفته است؛ می‌گوید: «به من گفتند بمان. هر چه بخواهی، می‌دهیم. پول، خانه، ماشین، هر چی بخواهی. من اما نماندم. غربت، غربت است؛ چه با خانه و ماشین، چی بی خانه و ماشین. من باید نزدیکِ زمینم باشم. خانه‌ام را که سیل برد؛ گفتند بیا ایرانشهر توی یک خانه بنشین. نرفتم. قبول نکردم؛ گفتم من باید نزدیکِ زمینم باشم. دلِ من به دامم هست. حالا بروم و آن سرِ دنیا بمانم؟»
آن سال که بمپور سیل آمد، خیلی‌ها گفتند که کمک می‌کنند و برای او بودجه‌ای در نظر می‌گیرند؛ اما کمتر کسی به وعده‌هایش عمل کرد؛ تنها به همت «محمدرضا درویشی» برنامه‌ای در سالن کوچکی در کاشانک تهران ترتیب داد که در آن ماشاءالله بامری به عنوان خواننده و نوازنده تنبورک و داوود بامری نوازنده دهلک و خودش حضور داشتند و چند میلیون تومانی جمع شد که البته کافی نبود. آن روزها اما گذشته است؛ از تصمیمتان در نرفتن به فرانسه راضی هستید؟ فکر می‌کند: «گفتم حالا خوشم.» حالا؟ همیشه چطور استاد؟ در این هشتاد و چند سالی که زندگی کردید، در این سال‌هایی که از آن پیشنهاد می‌گذرد؟ باز هم فکر می‌کند: «خب خیلی وقت‌ها مردم از من دریغ شدند. من گم شدم خانم خیلی سال‌ها. هی آمدند، فیلم گرفتند. ضبط کردند. ایرانی و خارجی. محال است کسی بیاید چابهار و نیاید خانه‌ی من. از آن طرف دنیا می‌کوبند و می‌آیند که من را ببینند. هی دعوتم کردند این‌طرف و آن طرف. گاهی ساز زدم؛ اما دوباره گم شدند. هروقت خواستند؛ من بودم‌؛ اما من که می‌خواستم کسی نبود. شما جز چند نفر، چه کسی را می‌شناسید موسیقی بلوچ برایش مهم باشد. نیست. اصلا نمی‌دانند نی چیست؟ ‌موسیقی بلوچ چیست؟‌ چرا باید من که می‌میرم، دونلی هم بمیرد؟‌ خب آن جوانی که زندگی من را می‌بیند؛ چرا باید دلش بخواهد که دونلی بزند؟ برای چه؟ نمی‌زند دیگر. از آن قدیم‌ها تا الان خیلی از نغمه‌های بلوچ رفته است. برای همیشه فراموش شده است؛ بقیه‌اش هم می‌شود دیگر. باید کاری کرد. باید به داد هامون رسید، به دادِ این هنر رسید. به دادِ مردم بلوچ رسید.»‌
ساز دونلی ساز بادی کمیاب و متشکل از دو نی است که در اصطلاح محلی به آن نر و ماده می گویند و در آن نی راست با هفت سوراخ نغمه اصلی را می نوازد و نی چپ با هشت سوراخ اجرای نت پایه را بر عهده داشته و بصورت واخوان استفاده می شود. نواختن دونلی بسیار دشوار است و تنها معدودی از نوازندگان بلوچ قادر به اجرای آن هستند. نگرانِ خودش اما نیست؛ نگرانِ هنر بلوچ است: «فقط من نیستم، خیلی‌ها هستند. بلوچ هنرمند کم ندارد؛ اما شما دیدیشان؟ هنرشان را شنیده‌اید. نشنیده‌اید دیگر. خب این حق‌کشی است. چرا نباید ما بتوانیم کار کنیم؟ بی‌هنریم؟ برای این دیار نیستیم؟ من که از کسی پولی نمی‌خواهم. خدا روزی من را داده است. هشتاد سال است که داده است. فقیر بوده‌ام، اما در زندگی‌ام نمانده‌ام. حتی یک روز، حتی یک‌بار دستم را جلوی کسی دراز نکرده‌ام. هر کاری کرده‌ام، برای مردمِ بلوچ بوده است؛ اما خوب است که این هنر را قدر بدانند.»‌
اواخر شهریورماه، دو شب جشنواره‌ی شب‌های فرهنگی سیستان و بلوچستان برگزار شد؛ جشنواره‌ای که می‌تواند به شناسایی فرهنگِ این بخش کمک کند؛ «شیر محمد» هم در این جشنواره نواخت و مخاطبانش را به سرزمینِ سواحل زیبای ماسه‌ای و آثار تاریخی شهر سوخته و قلعه‌های باستانی مهمان کرد؛ او اما همیشه این بخت را ندارد، وقتی می‌گوییم استاد چه می‌کیند وقتی ساز نمی‌زنید؛ می‌گوید: «هیچ. چه می‌کنم؟ در خانه‌ام افتاده‌ام. فقط مگر من هستم؟‌ خیلی‌ها هستند که مردند. دستشان از دنیا کوتاه شد. خیلی‌ها هم هستند که در همان فقر و بی‌پولی زندگی می‌کنند. این برنامه را که گذاشتند من حالم خوش شد. ای کاش حال همه‌ی هنرمندانِ بلوچ خوش شود. مگر ما چه می‌خواهیم؟ من اگر پول می‌خواستم، اگر زندگی خوب می‌خواستم که حالا اینجا نبودم. زندگی‌ام این طور نبود، گفتم که، فقط می‌خواهم مردم را از من دریغ نکنند. همین. هنر بلوچ، سرافرازی ماست؛ هر چه سرافرازتر باشد؛ حالمان خوش‌تر است. این هنر بمیرد، ما مرده‌ایم. من وطن‌پرستم. کی را می‌شناسید که به اندازه‌ی من این زمین را دوست داشته باشد؟»

آوای خاموش آوازه‌خوان بلوچ/ «زبیده آزادی» هنرمند فراموش‌شده بلوچستانی که با بیماری دست به گریبان است

آوای خاموش آوازه‌خوان بلوچ/ «زبیده آزادی» هنرمند فراموش‌شده بلوچستانی که با بیماری دست به گریبان است,هنرمندان بلوچستان

آوای خاموش آوازه‌خوان بلوچ/ «زبیده آزادی» هنرمند فراموش‌شده بلوچستانی که با بیماری دست به گریبان است

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از روزنامه شهروند نوشت: بخشدار نیکشهر گفت: فقر هنرمندان بلوچ بیم زوال موسیقی این سرزمین را افزایش داده است دوره اصلاحات اوج شکوفایی فرهنگ و هنر بلوچستان بود. عكس‌هايش را مي آورد مي‌ريزد زير پا. كیسه عكس‌ها را هم پرواز مي‌دهد توي هوا و بعد چشم گره مي‌زند به رنگ‌هاي محوشده عكس‌ها: «آن‌وقت‌ها مرا مي‌خواستند، فكر مي‌كردم وضعم خوب مي‌شود، برو و بيا و درآمدي داشتم اما يك‌دفعه همه‌ چيز از دستم رفت. حالا من ماندم و اين همه خاطرات.» خيلي‌ها «زبیده آزادي»، هنرمند موسيقي بلوچ را نمي‌شناسند؛ زبيده خوش‌صدا را كه حافظه‌اش پر بود از آوازهاي بلوچي، همراه «موسي بلوچ» نوازنده مشهور «دونلي» به سفرهاي خارجي مي‌رفت و در ميان هيجان تماشاچي‌ها موسيقي اجرا مي‌كرد اما حالا از فقر و بيكاري دچار بيماري روحي- رواني شده است. خانه زبيده در روستاي كجاني نيكشهر از توابع سيستان‌وبلوچستان، خانه‌اي كوچك و محقر است؛ فرش ندارد، حتي پشتي و گليم و خيلي از وسايل ضروري زندگي. روي ديوار ميخ‌هاي كج و پوسيده نقش چوب‌رختي را بازي مي‌كنند براي پيراهن‌هاي كهنه و زهوار دررفته. زبيده دستپاچه از حضور میهمان، اتاق همسايه‌اش را براي گفت‌وگو تعارف مي‌كند. با لباس محلي سرخ‌رنگ، آن روبه‌رو مي‌نشيند و بريده‌بريده به زبان بلوچي حرف مي‌زند. آن‌وقت‌ها كه «زبيده آزادي» به همراه موسي بلوچ به اجراهاي اروپايي مي‌رفت، سلفي مد نبود اما خيلي‌ها بعد از تمام‌شدن اجرا، دوربين به دست مي‌آمدند تا با گروه موسيقي بلوچ عكس يادگاري بگيرند. فلش‌ها نور را به‌ صورت زبيده مي‌انداخت و او فكر مي‌كرد كه آن روزهاي تاريك رفته است اما روزهاي بيكاري و بيماري او هم خيلي زود رسيد. ايتاليا، فرانسه، نروژ و سوئد؛ «زبيده» نام اين كشورها را چندبار تكرار مي‌كند، دستش به يك‌طرف سرش كمانه مي‌كند و زل مي‌زند به كف بي‌فرش اتاق. از آن روزي كه مادربزرگ نخستین آواز را يادش داد، ٤٧‌سال گذشته و حالا او يك زن ٥٠ساله است با صورتي تيره‌رنگ و موهاي تودرتوي جوگندمي. چشم‌هاي درشت و قهوه‌اي زبيده حالا در يك گود تيره جاي گرفته است و خودش هم مي‌گويد كه خيلي‌وقت‌ها خواب و خوراك ندارد. ٦ روزه بود كه مادرش مرد. وقتي عروس شد و بعد هم مادر، هيچ‌ خاطره‌اي از مادر نداشت. مادربزرگ زبيده هر روز براي او آواز مي‌خواند، او هم وقتي در ١٥سالگي مادر شد آوازها را به شكل لالايي براي بچه‌ها خواند و همان زمان بود كه براي خواندن آواهاي محلي جدي شد: «٣٥‌سال قبل ازدواج كردم. دختر اولم كه به دنيا آمد، همينطور برايش آواز مي‌خواندم. شوهرم هم آن‌وقت‌ها مثل پدرم كشاورزي مي‌كرد اما ٤‌سال بعد از تولد آخرين پسرم، شوهرم بيكار شد و بعد هم از بيكاري اعتياد آورد و ديگر كار نكرد.» همه صداي خوب او را شنيده بودند، همه او را مي‌شناختند و «موسي بلوچ» نوازنده «دونلي» هم يكي از همين‌ها بود كه بعدها با زبيده و چند نوازنده ديگر گروه موسيقي تشكيل دادند و چندسالي هم بخت به آنها رو كرد. داشتند موسيقي سرزمين مادري خود را به جهان معرفي مي‌كردند اما اجراهايشان در ايران بدون «زبيده» برگزار مي‌شد. «دونلی» یکی از سازهای محلی بلوچستان و از خانواده نی است. این ساز شامل دو نی مونث و مذكر است که نوازنده هنگام نواختن هر دو آن را در دهان خود قرار مي‌دهد اما نی مونث كمي پایین‌تر از نی مذکر است. موسيقي بلوچ به دليل نزديكي قوم بلوچ به هند متأثر از ملودي‌هاي اين كشور است. زنان بلوچ البته هيچ ‌سازي به دست نمي‌گيرند و تنها به ‌صورت محدودي در گروه‌ها آواز مي‌كنند یا در مراسم و جشن‌هاي زنانه حاضر مي‌شوند، بنابراين كمتر خواننده حرفه‌اي در ميان زنان بلوچ وجود دارد. زبيده با دستش گل‌هاي روسري بلوچي‌اش را نوازش مي‌كند و اينطور حرف‌هايش را ادامه مي‌دهد: «تا زماني كه موسي بود، مرا به كنسرت‌هاي بين‌المللي مي‌برد اما يك ‌روز خبر آوردند كه او تصادف كرده و از دنيا رفته است. بعد از آن ديگر هيچ‌كس سراغي از من نگرفت. ١٥‌سال همراه هميشگي‌اش بودم اما يك‌دفعه رفت كه رفت.» حكايت «موسي بلوچ» نوازنده «دونلي» و «تنبوره» باز هم حكايت فقر و محروميت مردم سيستان‌وبلوچستان است. او نوازنده سرشناس نيكشهري بود كه «نفس طلا» لقب گرفته بود. با اينكه موسي سال‌ها موسيقي بلوچ را ياد گرفته و كار كرده بود و جوايز زيادي در كارنامه هنري خود داشت اما وضعيت مالي خوبي نداشت. محلي‌هاي نيكشهر مي‌گويند كه براي گذران زندگي مجبور بود از اين شهر به آن شهر مسافر ببرد اما در بيست‌و‌دومين روز دي‌ماه‌ سال ٩١ موسي در مسير نيكشهر به چابهار تصادف كرد. موسي هنوز زنده بود كه به بيمارستان نيكشهر رسيد اما امكانات بيمارستاني براي مداواي او كافي نبود. مي‌خواستند او را به بيمارستان چابهار منتقل كنند اما «موسي» دوام نياورد. او بعد از «شیرمحمد اسپندار» نوازنده معروف «دونلي» اميد مردم بلوچ بود، براي زنده‌نگهداشتن اين ساز اما فوت كرد و پرونده اين ماجرا براي هميشه بسته ماند. زبيده دست روي سر عادل مي‌كشد، بعد قهقهه مي‌زند و با همان دست به شكمش اشاره مي‌كند: «‌سال ٨٤ در تور كنسرت اروپا آخرين پسرم را ٦ماهه باردار بودم اما عادل را در ايران به دنيا آوردم.» چشم‌هاي براق عادل دهان مادر را مي‌پايد تا حرف‌هايش كه به زبان بلوچي است را به فارسي ترجمه كند. از وقتي پدر بيكار و معتاد شده بود، چشم اميد خانواده درآمد زبيده بود و حالا بعد از زبيده همه چشم اميدشان به همان مقدار اندك يارانه است: «اصلا مريضي را نمي‌شناختم، نمي‌دانستم مريضی يعني چه؟ اما حالا دارم ديوانه مي‌شوم. سرم درد مي‌كند، انگار از وسط به دونيم شده است. نمي‌فهمم روزها و شب‌ها چطور مي‌گذرد. گرم است. در خانه كولر نداريم و مجبوريم میهمان‌ها را به خانه همسايه‌ها ببريم.» حالا زبيده آزادي از بيماري روحي و سردردهاي شديدي رنج مي‌برد اما پولي براي پيداكردن دليل دردهايش ندارد. اطرافيان و همسايه‌ها هم ديگر اين را فهميده‌اند اما به روي او نمي‌آورند: «هرجا مي‌رفتم، همه به من احترام مي‌گذاشتند اما حالا هيچ‌كس حالم را هم نمي‌پرسد. خيلي‌ها به نيت كمك به اينجا آمدند و به من اميد دادند اما كمكي نكردند. به اداره فرهنگ و ارشاد نيكشهر رفتم و گفتم من هنرمند بومي منطقه هستم حالا كه مريض شده‌ام حداقل كمك كنيد به كارم برگردم تا حالم خوب شود اما باز هم خبري نشد. بيمه هم ندارم كه لااقل هزينه درمانم كمتر شود. مي‌بينيد بيكاري و بي‌پولي مثل بي‌آبي زندگيمان را سياه كرده است.» زبيده حالا ٣ دختر و يك پسر دارد كه هيچ‌كدامشان علاقه‌اي به موسيقي ندارند و او اما همچنان تنها آرزويش رفتن روي صحنه است تا هم مشهور شود و هم درآمدي كسب كند: «خواندن را دوست دارم وقتي مي‌خواندم، مردم خوشحال مي‌شدند و من هم از خوشحالي آنها حس خوبي داشتم. مي‌گفتند، آوازت آرام و روح‌نواز است، حالا هم اگر گروه اينجا باشد تا صبح مي‌توانم آواز بخوانم اما ٥‌سال است كه گروه و سازي نبوده كه من آوازي بخوانم.» او به مدرسه نرفته است، بنابراين همه آوازها را در سينه حفظ كرده است اما حالا آرام‌آرام دارد آنها را هم فراموش مي‌كند: «زماني كه من ٧ساله بودم، به تازگي در روستاي ما يك مدرسه راه‌اندازي شده بود اما مادربزرگ دوست نداشت به مدرسه بروم و مرا هم دنبال كارهاي خانه و دامداري مي‌فرستاد.» لحظه‌اي زير آواز مي‌زند، چشم دوخته به دوربين يك قسمت از آواز محلي را مي‌خواند و دوباره و چندباره همان شعر را تكرار مي‌كند. رنگش به صورتش برمي‌گردد، روي گونه‌هايش چال مي‌افتد و لب‌هايش به سمت گوش‌هايش كشيده مي‌شود، با چشم‌هايي كه ديگر براق‌تر است، بعد اما وقتي بندهاي بعدي شعر را يادش نمي‌آيد، به تكرار مي‌افتد و خلقش تنگ مي‌شود: «يك‌ روز در عروسي‌ها حتي براي زنان آبادي هم آواز مي‌خواندم اما حالا خانه‌نشين شدم.» محمد بلوچ‌زهي، بخشدار نيكشهر هم درباره اين هنرمند بلوچ توضيحاتي را گفت: «در دوره اصلاحات كه اوج شكوفايي فرهنگ و هنر بلوچستان بود، زبيده آزادي هم مورد حمايت قرار گرفت و اجراهاي زيادي هم در كشورهاي اروپايي داشت. وضع مالي اين هنرمند هم نسبت به گذشته رو به بهبود بود اما در دوره احمدي‌نژاد و ايجاد برخي محدوديت‌ها، وضعيت او هم مثل بقيه هنرمندان آشفته شد. فوت نوازنده سرشناس دونلي بر اثر تصادف هم روند آشفتگي و گوشه‌گيري او را تسريع كرد.» او البته تلاش‌هاي زيادي هم كرده است تا اين هنرمند را به عرصه هنر بازگرداند اما تلاش‌ها هيچ‌كدام نتيجه‌اي نداشته است: «به‌رغم اجراهاي بين‌المللي كه زبيده آزادي داشت اما هيچ‌گاه نتوانست در ايران روي صحنه برود. همزمان با شروع‌شدن روند بيماري رواني او هم حتي پيشنهاد كرديم كه كمك كنند در تهران براي زنان روي صحنه برود اما موفق نشديم.» بلوچ‌زهي به مسأله فقر ميان هنرمندان بلوچ اشاره كرد كه همزمان با بيكاري و خشكسالي آنها را تحت‌تاثير قرار داده است: «فقر در بين هنرمندان بلوچ بسيار رايج است و اين افراد بيشتر درآمد خود را از طريق محافل محلي كسب مي‌كنند و هيچ‌كدام حتي بيمه هم ندارند. اين هنرمند اما وضعيت بسيار بدتري دارد، چراكه مشكلات مالي فشار روحي- رواني زيادي بر او تحميل كرده و بيمار شده است.» او در ادامه درباره بيم زوال هنر بلوچ به ويژه در حوزه موسيقي بلوچ هم اينطور توضيح مي‌دهد كه فرزندان اين هنرمندان اغلب علاقه‌اي به ادامه هنر پدران و مادران خود ندارند، چراكه سال‌ها با چشم خود فقر و گوشه‌نشيني آنها را ديده‌اند، بنابراين آواها و موسيقي آنها منتقل نمي‌شود: «متاسفانه وضعيت براي هنرمندان زن بسيار بدتر است، چراكه هميشه محدوديت براي آنها بيشتر بوده است.» حالا البته با اين همه بدشانسي و بي‌پولي كه «زبيده آزادي» دارد، باز هم مي‌گويد كه اگر يك‌بار ديگر به دنيا بيايد، آواز و موسيقي را انتخاب مي‌كند. او در روستاي كجاني بخش مركزي نيكشهر زندگي مي‌كند و در دهه٨٠ با حمايت‌هاي محمدرضا درويشي، پژوهشگر موسيقي و مولف دائره‌المعارف سازهای ایران توانست با يك گروه فولكلور در كشورهاي اروپايي به اجراي برنامه بپردازد. «زبيده آزادي» اين‌روزها حال‌وروز خوبي ندارد، از بيكاري گوشه‌نشين و بيمار شده است و آنطور که خودش می‌گوید، هيچ‌كدام از مسئولان هم توجهي به وضعيت اين هنرمند بلوچ ندارند. وضعيت زنان هنرمند بلوچ نه‌تنها در حوزه موسيقي بلكه در ساير بخش‌ها ازجمله سوزن‌دوزي هم تا همين اندازه نامناسب است، مثل سوزن‌دوزي هنر شناخته‌شده زنان بلوچ؛ مثل مهتاب نوروزي قديمي‌ترين سوزن دوز بلوچ از ١٥سالگي سوزن به دست گرفته بود و در عمر ٦٣ساله سوزن‌دوزي خود تنها ٤‌سال بيمه داشت.  

کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دبیران در موزه منطقه‌ای جنوب شرق برگزار می‌شود

کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دبیران در موزه منطقه‌ای جنوب شرق برگزار می‌شود,هنرمندان بلوچستان

کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دبیران در موزه منطقه‌ای جنوب شرق برگزار می‌شود

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرنگار فارس , معاون میراث فرهنگی اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان گفت: کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دبیران مقطع دبیرستان در موزه منطقه‌ای جنوب شرق کشور برگزار می‌شود.

مجید کلانوری امروز در گفت‌وگو با خبرنگار فارس در زاهدان اظهار کرد: کارگاه آموزشی باستان شناسی برای دبیران مقطع دبیرستان در موزه منطقه ای جنوب شرق کشور برگزار می‌شود.

معاون میراث فرهنگی اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: این کارگاه با توجه به برنامه ریزی برای تغییر در محتوای موزه منطقه ای جنوب شرق و ارتباط بهتر با مخاطبین به ویژه کودک و نوجوان برگزار می شود.

این مسئول ادامه داد: مدرسان این کارگاه آموزشی علی روستائیان فرد و وحید سپهرراد از متخصصان باستانی شناسی کودکان و نوجوانان و دبیران دبیرستان علامه حلی تهران هستند.

وی خاطرنشان کرد: این کارگاه برای 40 نفر از دبیران هنر و علوم اجتماعی با ارائه مدرک برگزار می شود و امیدواریم در آینده کارگاه های مشابه اجرا و باعث ارتباط و آشنایی بیشتر دبیران و دانش آموزان با موزه و میراث فرهنگی استان شود.

گفتنی است؛ این کارگاه روز جمعه 14 مهرماه امسال در محل موزه منطقه ای جنوب شرق برگزار می شود و علاقه مندان می توانند جهت ثبت نام و اطلاعات بیشتر با شماره 09159397286 تماس حاصل نمایند.

استفاده از ظرفیت های گردشگری خاش رونق بخش اقتصاد و معیشت مردم است

استفاده از ظرفیت های گردشگری خاش رونق بخش اقتصاد و معیشت مردم است,هنرمندان بلوچستان

استفاده از ظرفیت های گردشگری خاش رونق بخش اقتصاد و معیشت مردم است

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا , فرماندار خاش سیستان و بلوچستان گفت: استفاده از ظرفیت های گردشگری، تفریحی و سیاحتی در نقاط شهری، روستایی و عشایری این شهرستان رونق بخش اقتصاد و معیشت مردم منطقه است. محمداکبر چاکرزهی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: وجود قله آتشفشانی و نیمه فعال تفتان به عنوان بام شرق ایران از آثار شاخص گردشگری منطقه خاش است که سرمایه ‌گذاری بر روی آن سبب جذب گردشگر بیشتر به این منطقه می شود. وی رونق بوم گردی، کمک به فروش محصولات کشاورزی و تولیدات دستی منطقه را در تحقق اقتصاد مقاومتی با اهمیت خواند و افزود: گِل درمانی در گِل فشان طبیعی پیرگُل شهرستان خاش به عنوان یک اثر برجسته در منطقه کویری و دور از دریا جذابیت منحصر بفردی برای گردشگران محسوب می شود. وی ادامه داد: زیرساخت های بوم گردی باید در محل این گِل فشان ایجاد شود تا گردشگران بیشتری از این منطقه دیدن کنند. وی تصریح کرد: سرمایه گذاران بخش خصوصی در کنار دولت باید در منطقه گِل فشان پیرگُل خاش سرمایه گذاری کنند. فرماندار خاش گفت: وجود رودخانه های زیبا و نخلستان های ایرندگان و کارواندر، ارتفاعات بیرک، پنج انگشت، سیاه بند، مورپیش، دریاچه سردریا، چشمه های آب سرد و گرم، سرو کهنسال سنگان و دهپابید، کوشه، مناظر دیدنی در تمندان، کوته، جم چین، نرون، ترشاب و سنگان در کنار جاذبه های دیدنی منطقه پشتکوه و گزو و غیره ظرفیت های گردشگری خاش را بسیار برجسته کرده است. چاکرزهی اظهار داشت: در چهار سال نخست فعالیت دولت تدبیر و امید کارهای بزرگی در مبحث ساخت آلاچیق و سرویس های بهداشتی، فروشگاهها و نیز ایجاد زیرساخت های روستایی و غیره در مراکز دیدنی، جاذبه های تاریخی و گردشگری شهرستان خاش انجام شده است. وی افزود: نگاه دولت به مبحث رونق گردشگری در خاش ویژه است و تلاش می کنیم گردشگری در نقاط شهری و روستایی این شهرستان رونق یابد. وی تاکید کرد: خاش با در اختیار داشتن معادن غنی، کشاورزی پر رونق، آثار تاریخی قدیمی مانند قلعه های حیدرآباد، ایرندگان، کمال آباد، بازارچه سرپوش و مسجد جامع و غیره سرشار از ظرفیت های گردشگری است. وی زندگی در سیاه چادر و حفظ بافت قدیمی زندگی، پوشش و گویش زیبای بلوچی، آداب و رسوم و آئین های منحصر بفرد مردم این منطقه را با ارزش توصیف کرد و گفت: خاش داری ظرفیت ها و توانمندی بسیار زیادی در حوزه گردشگری است که امیدواریم مورد توجه سرمایه گذارن بخش خصوصی و دولت قرار گیرد. به گزارش ایرنا خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

ریگ فشان زرگران سیب سوران جذاب برای گردشگران

ریگ فشان زرگران سیب سوران جذاب برای گردشگران,هنرمندان بلوچستان

ریگ فشان زرگران سیب سوران جذاب برای گردشگران

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا , تپه شنی معروف به ریگ زرگران واقع در 10 کیلومتری شهرستان سیب سوران که ریگ زرد رنگ شبیه به طلا از دل کوه فوران و باعث جذب گردشگران بی شماری شده است.

عملیات بهسازی و محوطه سازی قلعه حیدرآباد خاش آغاز شد

عملیات بهسازی و محوطه سازی قلعه حیدرآباد خاش آغاز شد,هنرمندان بلوچستان

عملیات بهسازی و محوطه سازی قلعه حیدرآباد خاش آغاز شد

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا - شهردار خاش سیستان و بلوچستان گفت: با پیگیری ها و برنامه ریزی های انجام شده کار بهسازی و محوطه سازی اثر تاریخی و ملی قلعه حیدرآباد این شهرستان آغاز شده است.

عبدالمجید تمندانی روز پنجشنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: محوطه سازی قلعه حیدر آباد بعد از سالها انتظار و به دنبال درخواست های مکرر مردمی مبنی بر ساماندهی محوطه اطراف این قلعه آغاز شد. وی ادامه داد: کار کف سازی اطراف میدان، ایجاد فضای سبز مناسب، روشنایی و مبلمان زیبا در قلعه حیدر آباد در دستور کار شهرداری است. وی افزود: عملیات زیباسازی و ایجاد فضای با نشاط و جذاب برای استفاده گردشگران و شهروندان از جمله اهداف این طرح است. وی بیان کرد: با زیبا سازی، ایجاد فضای سبز و مبلمان زیبا در اطراف قلعه حیدر آباد، چند هزار متر مربع به محوطه پیرامونی این اثر تاریخی افزوده خواهد شد. شهردار خاش گفت: ساماندهی قلعه تاریخی حیدر آباد اقدامی موثر برای زیباسازی هرچه بیشتر سیمای شهر و رضایت مندی بهتر گردشگران داخلی و خارجی است. تمندانی اظهار داشت: این پروژه با چند هزار متر مربع محوطه سازی و بدنه سازی محوطه ساختمان بیرونی قلعه فضای مناسبی را برای گردشگران و مسافران فراهم می کند. وی افزود: بدنه سازی، کف سازی و مرمت گذرهای تاریخی به منظور حفظ قدمت و چهره تاریخی شهر خاش انجام می شود. به گزارش ایرنا اثر تاریخی قلعه حیدرآباد خاش برجای مانده از دوران قاجاریه بوده که در دهه 60 در شمار آثار ملی کشور به ثبت رسیده است. خاش در 185 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

گرامیداشت روز جهانی گردشگری وجهانگردی در منطقه آزاد چابهار

گرامیداشت روز جهانی گردشگری وجهانگردی در منطقه آزاد چابهار,هنرمندان بلوچستان

گرامیداشت روز جهانی گردشگری وجهانگردی در منطقه آزاد چابهار

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا-چابهار-همزمان با روز جهانی گردشگری و جهانگردی ۳ ایستگاه اطلاع رسانی گردشگری با ۲۴۵ میلیون تومان اعتبار افتتاح شد، نواختن زنگ گردشگری در تیس، گشایش کارگاه اموزشی تولیدی صنایع دستی، پاکسازی نمادین غارهای بان مسیتی و تجلیل از فعالان حوزه گردشگری

افتتاح نخستین کارگاه آموزشی تولید صنایع دستی در روستای تیس چابهار

افتتاح نخستین کارگاه آموزشی تولید صنایع دستی در روستای تیس چابهار

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا - نخستین کارگاه آموزشی تولید انواع صنایع دستی و اسباب بازی با حضور مدیرعامل سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار، شماری از مدیران و قشرهای مختلف مردم در روستای تیس این شهرستان افتتاح شد.

عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار سه شنبه شب در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: این کارگاه آموزشی زمینه اشتغال 20 نفر از بانوان روستای تیس این شهرستان را فراهم کرده است. حمیدالله بلیده ای افزود: زنان در این کارگاه آموزشی انواع عروسک از حیوانات دریایی و خشکی نظیر لاک پشت سبز، دلفین، گاندو (تمساح پوزه کوتاه) وغیره را به شکل و رنگ های مختلف می سازند و به بازارهای مصرف عرضه می کنند. وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد چابهار برای ایجاد اشتغال خانگی و راه اندازی کارگاههای بزرگ و کوچک اشتغالزا تلاش ها و حمایت های زیادی را در این زمینه انجام داده است. وی گفت: ساخت عروسک لاک پشت سبز و تمساح پوزه کوتاه که نماد محیط زیست سواحل مکران است می تواند به معرفی این گونه ها به مردم داخل و خارج کشور کمک شایانی کند. وی بیان کرد: سازمان منطقه آزاد تجاری صنعتی چابهار به منظور حمایت از صنعتگران در گام نخست هزار و 100 اثر صنایع دستی آنان را خریداری می کند. عضو هیات مدیره سازمان منطقه آزاد چابهار گفت: انتظار می رود صاحبان هتل ها، رستوران داران و فعالان اقتصادی نیز از صنایع دستی تولیدی این منطقه حمایت و خریداری کنند. به گزارش ایرنا شهرستان چابهار از توابع استان سیستان و بلوچستان براساس سرشماری آبان سال 1395 با جمعیت 283 هزار و 204 نفر و 48 هزار و 147 خانوار از شمال به شهرستان های نیکشهر، قصرقند و سرباز، از شرق به کشور پاکستان، از جنوب به دریای عمان(مکران) و از غرب به شهر کنارک متصل است. شهر زیبای چابهار واقع در قلب مَکُّرانِ بلوچستان و در فاصله 645 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان از 2 شهر به نام های چابهار و نگور، سه بخش مرکزی، دشتیاری و پلان، 6 دهستان و 438 روستا تشکیل شده است.

بازدید از موزه‌های استان در روز جهانی گردشگری رایگان است

بازدید از موزه‌های استان در روز جهانی گردشگری رایگان است,هنرمندان بلوچستان

بازدید از موزه‌های استان در روز جهانی گردشگری رایگان است

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی ، مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان از بازدید رایگان از موزه‌های این استان در روز جهانی گردشگری خبر داد. صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان، کامبیز مشتاق گوهری اظهار داشت: بازدید از موزه‌ها و اماکن فرهنگی‌ تاریخی زیر پوشش سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع‌دستی و گردشگری استان در روز جهانی گردشگری رایگان است.
مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان افزود: این طرح به منظور آشنایی بیشتر علاقمندان به آثار تاریخی و توسعه گردشگری است. وی بیان کرد: دیار کهن سیستان و بلوچستان دارای آثار تاریخی، فرهنگی و صنایع دستی منحصر به فردی است که گوشه‌ای از یافته های کاوشگران بهشت باستان شناسان سیستان، هنر دست صنعتگران بلوچ و آداب و رسوم مردم این سرزمین در بیش از ۹ موزه محلی و مردم شناسی آن به نمایش گذاشته شده است.

کانال هنر بلوچ
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس