کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » آثار هنری » عروسک‌های بومی سیستان و بلوچستان در جشنواره ملی اسباب بازی

عروسک‌های بومی سیستان و بلوچستان در جشنواره ملی اسباب بازی

عروسک‌های بومی سیستان و بلوچستان در جشنواره ملی اسباب بازی

عروسک‌های بومی سیستان و بلوچستان در جشنواره ملی اسباب بازی

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی کانون، سمیه سرگزی مربی مجتمع کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان زاهدان به عنوان نماینده استان خود عروسک‌های بومی و محلی سیستان و بلوچستان را به مخاطبان معرفی می‌کند.
وی به معرفی اسباب‌بازی‌های بومی استان خود پرداخت: پوچانک، نخودک و اسبک اسباب‌بازی‌های بومی استان سیستان و بلوچستان هستند، نخودک عروسک کوچکی است که با نخود و یک چوب خلالی ساخته می‌شود، کودک می‌تواند روی صورت نخود نقاشی بکشد و با پارچه‌ی کوچکی برای آن چادر دست کند، این عروسک فقط برای بازی ساخته می‌شده است.
وی در عین حال با بیان این‌که عروسک پوچانک روایت دیگری دارد توضیح داد: این عروسک برای زنانی ساخته می‌شد که بچه‌دار نمی‌شدند، عروسک را به شکل یک نوزاد درست می‌کردند، سر یک چوب پارچه می‌بستند و او را قنداق پیچ می‌کردند، طبق افسانه‌ها این عروسک دعای مادران را مستجاب می‌کرده است و آن‌ها بعد از زایمان نیز به عنوان محافظ عروسک را در کنار فرزندشان می‌گذاشتند، در واقع این عروسک، یک الهه بارداری بوده است.
نماینده‌ی سیستان و بلوچستان در جشنواره اسباب‌بازی در مورد دیگر عروسک بومی سیستان و بلوچستان این‌طور گفت: اسبک از چوب گز ساخته می‌شود. چوبی L مانند را با پارچه می‌بستند و روی آن جوراب می‌کشیدند و به شکل اسب نقاشی می‌کردند تا برای پسربچه‌ها اسبی ساخته شود.
وی درباره ویژگی این اسباب‌بازی‌ها گفت: همان‌طور که مشخص است از امکانات بومی در ساخت این ابزار‌ها استفاده می‌شده است؛ چوب گز، نخود که کاشت استان بود و همچنین پارچه‌های به جا مانده از خیاطی زن‌ها، یا حتی استفاده از جوراب‌هایی که لنگه آن‌ها گم شده است، این عروسک‌ها علاوه بر سادگی، خلاقیت را در بچه‌ها افزایش می‌دهند؛ و هر سه به عنوان عروسک بومی محلی ثبت شده‌اند.
سرگزی از تجربه حضور خود در این جشنواره نیز سخن گفت: خوشبختانه غرفه ما با استقبال خوبی روبه‌رو بوده است، در هر روز حدود ۱۵۰ نخودک ساخته شده است و حدود ۵۰ اسبک و برپایی این نمایشگاه سبب خرسندی است چرا که این حرکت زنده کننده‌ی سنت‌هاست.
سومین جشنواره ملی اسباب‌بازی کانون پرورش فکری کودکان و نوجوانان تا ۲۸ مرداد در مرکز آفرینش‌های فرهنگی هنری واقع در خیابان حجاب ادامه دارد.
اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس