کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » توجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان ضروری است

توجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان ضروری است

توجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان ضروری است

توجه به ظرفیت های فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان ضروری است

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان ،به نقل از زاهدان – ایرنا – معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: این استان سرشار از استعدادهای فرهنگی و هنری است که به دلیل بعد مسافت مورد غفلت قرار گرفته که این غفلت باید به گونه ای جبران شود و به عنوان یک کانون مهم مورد توجه قرار گیرد.

 به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان ، به نقل از گزارش ایرنا علی اصغر جمشید نژاد روز سه شنبه در آیین اختتامیه سومین جشنواره هنرهای گرافیکی در زاهدان با حضور معاون وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: فرهنگ و هنر جزو موضوعات پر اهمیت است به گونه ای که برای ما و سیاست گذاران اصلی این حوزه به عنوان یک اولویت قابل توجه است.
وی ادامه داد: در این راستا شورای توسعه و امنیت پایدار شرق و غرب که یکی از ارکان تصمیم گیری برای 9 استان پر اهمیت مرزی است یکی از کارگروه های خود را کارگروه فرهنگی قرار داده که ریاست آن را وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی عهده دار است.
وی گفت: با توجه به قابلیت های فراوان فرهنگی و هنری سیستان و بلوچستان می توان از ظرفیت های رسانه های پرتیتراژ کشور برای افزایش سطح آگاهی عموم مردم به بهترین نحو بهره گرفت.
وی تاکید کرد: ضروری است توجه ها متناسب با ضرورت ها و نیازهای استان ایجاد شود.
معاون سیاسی اجتماعی استاندار سیستان و بلوچستان گفت: به نظر می رسد با توجه به نزدیکی فرهنگ این دیار با کشورهای همسایه تعاملات فرهنگی بیشتر باید مورد توجه قرار گیرد.
وی وجود هنرمندان در زمینه های مختلف و ظرفیت های بالای دانش آموختگان را از جمله مواردی عنوان کرد که می تواند در ابعاد فرهنگی سیستان و بلوچستان مورد توجه قرار گیرد.
وی ثبت جهانی آثار مختلف نظیر شهر سوخته را در سیستان و بلوچستان از جمله افتخارات دولت یازدهم برشمرد و گفت: اخیرا تیمی به عنوان داور با حضور در روستای کلپورگان به دنبال ثبت جهانی این روستاست.
به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان ، به نقل از گزارش ایرنا کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است.
سفال کلپورگان شاهکار هفت هزار ساله زنان و مردان دیار نخل و آفتاب «سراوان» با شهرت جهانی و منحصر به فرد در میان سفالینه های تاریخی است.
کلپورگان روستایی در 25 کیلومتری شهر سراوان و 390 کیلومتری جنوب شرق زاهدان مرکز استان سیستان و بلوچستان خواستگاه سفالی به همین نام است و آنچه امروز کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده هنر سفالگری آن است، سفالی با عمری به درازای تاریخ.
کلپورگان با سفالینه های تاریخی و منحصر به فرد و شهرت جهانی شاهکار اندیشه، ذوق، فرهنگ و هنر زنان بلوچ در سرزمین ایران است، زنان بومی منطقه یگانه خالقان سفال کلپورگان هستند و این هنر ارزشمند را نسل به نسل و سینه به سینه از مادران به دختران منتقل کرده اند و گذشت زمان و حوادث تاریخ نیز نه تنها از اصالت آن کم نکرده بلکه بیش از پیش بر ارزش های هنری آن افزوده است.
آنچه سفالگری کلپورگان را از سایر نقاط متمایز کرده ویژگی های منحصر بفرد آن است به گونه ای که در ساخت سفال تمام مراحل ظریف سفالگری به وسیله زنان انجام می گیرد و مردان فقط کارهایی مثل حمل خاک رس از معدن مسکوتان واقع در 2 تا سه کیلومتری کارگاه، آماده کردن گل و پختن سفال را انجام می دهند.
همچنین آنچه توجه جهانیان را به سفال کلپورگان جلب کرده استفاده نکردن از چرخ سفالگری در تهیه سفال است به گونه ای که تمام سفالینه ها با روش های سنتی ابتدایی، بدیع و به کمک دست انجام می شود.
طرح ها و نقش های سفال کلپورگان نیز کاملا هندسی است و تداعی نقشهای باستانی است تــزیینــات روی سفالینه ها با نمادهای تجریدی است که از نسلی به نسل دیگر به یادگار مانده است و حکایت از راز و رمــز و خواهش های روحی و درونی هنرمند از محیط اطراف و اعتقادات و باورهای او دارد و اغلب نمادها شبیه به نقوش سفالهای ما قبل تاریخ و آغاز دوره تاریخی است.
استان سیستان و بلوچستان با 19 شهرستان زاهدان، زابل، هیرمند، زهک، هامون، نیمروز، میرجاوه، خاش، سراوان، سیب سوران، مهرستان، ایرانشهر، دلگان، فنوج، قصرقند، نیکشهر، سرباز، کنارک و چابهار و داشتن صدها اثر باستانی، تاریخی، فرهنگی و مکان های تفریحی و دیدنی، سواحل زیبا، بازارهای متعدد با کالاهای داخلی و خارجی، منطقه آزاد و کوه سرافراز تفتان و از همه مهمتر مردمی مهربان و میهمان نواز میزبان مسافران و گردشگران در تمامی فصول سال است.
وجود مرزهای طولانی زمینی و دریایی و سدها و رودخانه های متعدد، باغ های میوه های گرمسیری و صنایع دستی منحصر به فرد از دیگر توانمندی ها و جاذبه های پهناورترین استان کشور است.
سفر به سیستان و بلوچستان از طریق هوایی، دریایی و سه مسیر زمینی خراسان- زاهدان – زابل، کرمان – زاهدان، کرمان – ایرانشهر و جاسک -کنارک – چابهار امکان پذیر است.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس