کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » بزرگداشت شاعر و محقق برجسته اهل سنت در ایرانشهر برگزار شد

بزرگداشت شاعر و محقق برجسته اهل سنت در ایرانشهر برگزار شد

بزرگداشت شاعر و محقق برجسته اهل سنت در ایرانشهر برگزار شد

بزرگداشت شاعر و محقق برجسته اهل سنت در ایرانشهر برگزار شد

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان سیستان و بلوچستان گفت: مراسم بزرگداشت شاعر و محقق برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان در ایرانشهر برگزار شد.

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرنگاران جوان از زاهدان، حسین مسگرانی مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی اظهار داشت: پنجشنبه، ۲۰ مهرماه همزمان با روز بزرگداشت حافظ شیرازی مراسمی تحت عنوان بزرگداشت مرحوم “قادربخش آبسالان” در شهرستان ایرانشهر برگزار شد.

مسگرانی گفت: قادر بخش آبسالان متولد ۱۳۱۹ بود و تحصیلات ابتدایی را در بمپور زادگاه خود شروع کرد و در سال ۱۳۳۶ موفق به اخذ دیپلم شد. در همان سال به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و در شغل مقدس معلمی مشغول به کار شد.

وی ادامه داد: او فعالیت ادبی در زمینه سرودن شعر را قبل از انقلاب شروع کرد و این هنر او در زمان انقلاب به شکوفایی رسید. اشعار وی به ۲ زبان فارسی و بلوچی بوده و زمینه ملی و مذهبی دارد. مرحوم آبسالان در اکثر قالب‌های شعری طبع آزمایی کرده، اما شهرت عمده او در سرودن غزل بود.

مسگرانی گفت: قادربخش آبسالان برای “زبان و ادبیات بلوچی” دست به تحقیق و پژوهش زد و در این زمینه موفق بود. در اشعار خود از گل، بلبل و بهار سخن گفته و با آوردن داستان‌های دل‌انگیز در اشـــــعار، بذر محبت بلوچستان را در قلب‌های مردم بلوچ می‌کارد و عشق به سرزمــــین و وطن را در ضمیر آن‌ها شعله‌ور می‌سازد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با اشاره به اینکه تخلص شعری این شاعر بزرگ “قادر” بوده، افزود: استاد آبسالان بیش از ۴۵۰ سروده غزل و مثنوی به زبان بلوچی دارد و ۲ کتاب به نام‌های “آوای نخلستان و نسیم کویر” نیز از وی به چاپ رسیده است.

وی اظهار داشت: آبسالان شاعر و محقق برجسته اهل سنت استان سیستان و بلوچستان صبح روز شنبه دوم اسفند‌ماه ۱۳۹۳ در شهرستان ایرانشهر چشم از جهان فروبست.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس