کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد

ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد

ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد

ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» ابلاغ شد

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از – ایرنا – رئیس سازمان میراث ‌فرهنگی، صنایع ‌دستی و گردشگری در نامه ای به استاندار سیستان‌ و بلوچستان، مراتب ثبت «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار» و ١٣میراث ناملموس دیگر مربوط به این استان را ابلاغ کرد.

 به گزارش روز شنبه ایرنا از سازمان میراث ‌فرهنگی، «شیوه نوازندگی استاد شیرمحمد اسپندار»، «مهارت پخت نان وری»، «بازی کپگی نیکشهر»، «پلی‌واردوزی»، «ساخت ساز سنتی غژک»، «جل‌بندان» (شروع مراسم سنتی عروسی در بلوچستان)، «گواتی» (موسیقی منطقه سرحد)، «بجار» (کمک به امر ازدواج)، «گدام یا سیاه‌چادر»، «لیکوخوانی» (اشعار شفاهی)، «مهارت سواس» (نوعی کفش در بلوچستان)، «توتن‌بافی سیستان»(مهارت آثار چوبی) و «مهارت پخت نان سنتی تافتون» در فهرست ملی میراث‌فرهنگی ناملموس کشور به ثبت رسیده است.
با تلاش سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری همچنین نام استاد «شیرمحمد اسپندار» در فهرست آثار ملی حاملان (نادره‌کاران) میراث‌فرهنگی ناملموس کشور ‌ثبت شده است.
به گزارش ایرنا، استاد شیرمحمد اسپندار در سال 1310 هجری خورشیدی در بمپور بلوچستان متولد شد.
او در نوجوانی به کراچی پاکستان رفت و سال 1337 پس از کسب تجربه در زمینه موسیقی به ایران بازگشت.
وی تا سال 1362 برای نواختن موسیقی بلوچی از تک نی هم استفاده می‌کرده‌ است.
کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران از جمله افتخارات استاد شیرمحمد به شمار می آید و تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌ است.
استاد شیرمحمد نواختن دونی را با نگاه کردن به انگشتان کسی که همزمان در دو نی می‌نواخته، فرا گرفته است وآنگونه که خودش می‌گوید تنها یک نفر در استان پهناور سیستان و بلوچستان، نواختن دونی را از او آموخته که آن یک نفر هم در سال 1390 بر اثر سانحه تصادف از دنیا می‌رود.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس