کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » برپایی نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش ایران

برپایی نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش ایران

برپایی نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش ایران

 برپایی نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ در موزه فرش ایران – هنرمندان بلوچستان

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما به نقل از روابط عمومی سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری؛ موزه‌دار موزه ملی فرش گفت: این مجموعه 28 قطعه‌ای شامل گلیم، سفره، قالیچه و خورجین و متعلق به قرن 14 است.
نسترن نیک‌نژاد افزود: قالی‌بافی در بلوچستان مشابه قالی‌بافی در سیستان است.
وی با بیان اینکه تعدادی از طرح‌ها به قالی ترکمن شباهت دارد افزود: استفاده از رنگ‌های تیره و گرم مثل قرمز سماقی و شتری از ویژگی های دست بافته های بلوچ است.
 نیک نژاد با اشاره به اینکه این بافته‌ها را عشایر بلوچ در ابعاد کوچک و سبک بافته‌اند و پشم به‌کاررفته در آن لطیف و درخشان است گفت: نقوش دست‌بافته‌های بلوچ ذهنی، هندسی و گیاهی است که انعکاس‌دهنده فرهنگ و باورهای این منطقه است و از نظر فنی گره‌های به ‌کار رفته در آن نامتقارن با رج ‌شمارهای پایین است.
وی ازجمله آثار این نمایشگاه را «سفره نان» برشمرد و افزود: از این بافته که یکی از انواع گلیم است با حاشیه مشکی و طرح ساده کرم‌رنگ در وسط آن برای نگه‌داری نان استفاده می‌کردند، از آن جا که نان در فرهنگ عشایر بلوچ تشکیل‌دهنده غذای اصلی است، نزد مردمان این منطقه از ارزش و اهمیت بالایی برخوردار است.
نیک نژاد «نوار سرپلاسی» را از دیگر آثار متمایز این نمایشگاه دانست و گفت: از این نوار با طرح‌های راه‌راه رنگی به‌عنوان پرده‌ای برای جدا کردن فضای داخل از خارج چادر استفاده می‌کردند؛ همچنین خورجین‌ها نیز با الهام از طرح گلیم‌ها و فرش‌ها بافته شده‌اند و رنگ‌های تیره و گرم به‌کاررفته در آن‌ها نظر هر بیننده‌ای را به‌خود جلب می‌کنند.
وی ادامه داد: این منطقه خاستگاه هنرهای دستی ظریف ایرانی است و سوزن‌دوزی آن شهرت فراوان دارد و علاوه‌برآن، صنایع‌دستی دیگری نظیر پشتی و قالی‌بافی، خورجین‌بافی، سیاه‌چادر و… از هنرهایی هستند که به‌دست هنرمندان این خطه به زیبایی خاصی بافته می‌شوند.
نیک نژاد در پایان گفت: تاکنون استقبال بسیار خوبی از این نمایشگاه شده است و بعد از پایان نمایشگاه این آثار به آرشیو موزه بازگردانده خواهند شد و امیدواریم که در آینده باز هم بتوانیم آثار دیگری از این‌ دست را به‌نمایش بگذاریم.
نمایشگاه دست‌بافته‌های بلوچ تا 15 اسفند در موزه فرش ایران برپاست.
اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس