کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » قوم بلوچ، روح حماسی شعر را به زبان فارسی وارد کرده است

قوم بلوچ، روح حماسی شعر را به زبان فارسی وارد کرده است

قوم بلوچ، روح حماسی شعر را به زبان فارسی وارد کرده است

قوم بلوچ، روح حماسی شعر را به زبان فارسی وارد کرده است

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا – مشاور معاون امور فرهنگی وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی گفت: قوم بلوچ، روح حماسی شعر را به زبان و ادبیات فارسی وارد کرده است.

همایون امیرزاده روز پنجشنبه در آیین بزرگداشت شاعر نام آشنایی سیستان و بلوچستان مرحوم «قادربخش آبسالان» در ایرانشهر اظهار داشت: این شهرستان با داشتن شاعران بزرگی همچون آبسالان، دارای فضای معنوی، فرهنگی و هنری قابل توجه ای است.
وی همچنین قول پرداخت وام سه میلیارد ریالی با سود هشت درصد را به متقاضیان ساخت کتاب فروشی در ایرانشهر داد.
امیرزاده تاکید کرد: تلاش می کنیم از مقام مرحوم آبسالان در تهران نیز تجلیل شود.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان نیز در این آیین گفت: اگر به دنبال توسعه فرهنگ شعر و هنر در استان هستیم باید زندگی مفاخر را ملاک قرار دهیم و به نسل جوان معرفی کنیم.
حسین مسگرانی افزود: سیستان وبلوچستان بزرگان زیادی در عرصه شعر و هنر دارد.
وی خاطرنشان کرد: قادربخش آبسالان متولد سال 1319 بود که تحصیلات ابتدایی را در بمپور زادگاه خود آغاز کرد و در سال 1336 موفق به اخذ دیپلم شد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان ادامه داد: آبسالان در همان سال به استخدام وزارت آموزش و پرورش درآمد و در شغل مقدس معلمی مشغول به کار شد.
مسگرانی گفت: مرحوم آبسالان فعالیت ادبی خود در زمینه سرودن شعر را قبل از انقلاب آغاز کرد و این هنر وی در زمان انقلاب به شکوفایی رسید.
وی افزود: اشعار آبسالان به 2 زبان فارسی و بلوچی است و مضمون ملی و مذهبی دارد. این مرحوم در بیشتر قالب ‌های شعری طبع آزمایی کرده، اما شهرت عمده او در سرودن غزل بود.
مسگرانی اظهار داشت: قادربخش آبسالان برای زبان و ادبیات بلوچی دست به تحقیق و پژوهش زد و در این زمینه موفق بود و در اشعار خود از گل، بلبل و بهار سخن گفته و با آوردن داستان‌ های دل‌ انگیز در اشعارش بذر محبت بلوچستان را در قلب‌ های مردم بلوچ کاشت و عشق به سرزمین و وطن را در ضمیر آنان شعله ‌ور ساخت.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با بیان اینکه تخلص شعری این شاعر بزرگ «قادر» بوده، افزود: استاد آبسالان بیش از 450 سروده غزل و مثنوی به زبان بلوچی دارد و 2 کتاب به نام‌های «آوای نخلستان و نسیم کویر» نیز از وی به چاپ رسیده است.
به گزارش ایرنا، قادربخش آبسالان شاعر و محقق برجسته اهل سنت سیستان و بلوچستان دوم اسفند‌ 1393 در شهرستان ایرانشهر چشم از جهان فروبست.
در این آیین از کتاب مجموعه اشعار مرحوم آبسلان رونمایی و از 6 شاعر سیستان و بلوچستان تجلیل شد.
ایرانشهر با 40 کیلومتر مربع وسعت و بیش از 100 هزار نفر جمعیت در 335 کیلومتری جنوب زاهدان مرکز سیستان و بلوچستان واقع شده است.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس