کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » رونمایی از سردیس استاد اسپندار در ایرانشهر

رونمایی از سردیس استاد اسپندار در ایرانشهر

رونمایی از سردیس استاد اسپندار در ایرانشهر

رونمایی از سردیس استاد اسپندار در ایرانشهر

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا – سردیس استاد شیرمحمد اسپندار مشهور به اسپندار دونلی، بزرگترین دو نی نواز جهان در ایرانشهر با حضور معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار ایرانشهر، جمعی ازمدیران و هنرمندان و استاد اسپندار در اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری این شهرستان رونمایی شد.

رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایراشهر روز یکشنبه در این مراسم اظهار داشت: این سردیس توسط استاد خلیلی مجسمه ساز سیستانی به پاس زحمات بیش از نیم قرن استاد اسپندار در زمینه موسیقی بلوچی ساخته شده است.
عبدالحمید خدایاری افزود: هدف از اجرای این طرح تجلیل و تقدیر از هنرمندان برجسته و فاخر جنوب سیستان و بلوچستان به پاس زحمات فراوان برای هنر و فرهنگ این سرزمین است و می خواهیم تا زمانی که زنده هستند از آنان به درستی یاد شود و نباید هیچ هنرمند برجسته ای فقط نامی از او بوده و مورد بی توجهی قرار گیرد.
وی بیان کرد: برنامه بعدی اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری برای تجلیل و قدردانی از هنرمندان اجرای طرح پلاک ماندگار است که این طرح به هنرمندان و مشاهیر برجسته ایران که در فرهنگ، هنر و علم کشور نقش داشته اند، تعلق می گیرد.
وی گفت: ظرف مدت یک ماه آینده در منطقه بمپور از پلاک ماندگار 2 هنرمند برجسته منطقه جنوب سیستان و بلوچستان شامل مرحوم مهتاب نوروزی بزرگترین سوزن دوز بلوچی در قاسم آباد بمپور و شیر محمد اسپندار رونمایی می شود.
رئیس اداره میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری ایرانشهر از تمامی ارگان ها و ادارات خواست تا همگام با میراث فرهنگی در راستای تحقق شعار سال که توسط مقام معظم رهبری انتخاب شده، همراه باشند و با همکاری موثر قدم های مهمی در اشتغالزایی و اقتصاد مقاومتی بردارند.
معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر نیز در این مراسم با تجلیل از کار مجسمه ساز سیستانی برای ساخت این اثر اظهار داشت: این که یک هنرمند با اثر هنری خود هنرمند دیگری را ارج می نهد و برای تقدیر از زحماتش چنین اثر فاخری را خلق می کند کاری بسیار ارزشمند و یک تجربه جدید است که وقتی یک هنرمند برجسته در قید حیات است از او چنین زیبا تجلیل و قدردانی می شود.
نبی بخش داودی افزود: سیستان و بلوچستان غرق در هنر و فرهنگ است و باید هنرمندان را به نیکی یاد کنیم تا نوع نگاه جامعه به هنر و هنرمندان مثبت و زیبا باشد، چون تنها هنرمند است که می تواند با آثار فاخر خود انسان را به ذوق و شوق آورد.
وی ادامه داد: هنرمندان با خط زیبا، نوای دل انگیز و آثار فاخر خود به زندگی روح و جلوه خاص می بخشند و استاد اسپندار یک شخصیت برجسته و ماندگار در زمینه هنر و موسیقی است.
به گزارش ایرنا استاد شیرمحمد اسپندار تنها نوازنده ‘ دو نلی’ در ایران در سال ۱۳۱۰ در شهر ‘بمپور’ مرکز بخش بمپور ایرانشهر سیستان و بلوچستان دیده به جهان گشود.
وی از نوجوانی به نواختن نی علاقه زیادی داشت و از ۱۰ سالگی فراگیری ساز ‘نل’ (نوعی نی) را آغاز کرد.
اسپندار در سفری به ‘کراچی و سند’ پاکستان دونلی یا جفت نی را نزد استاد خود ‘جمال شاه’ که از دونلی نوازان مشهور زمان خود بود، فراگرفت. با استعدادی که داشت در نخستین مسابقه دونلی نوازی توانست مقام نخست رقابت ها را کسب کند.
استاد اسپندار هم اینک مشهورترین دو نلی نواز ایران و جهان است که با اجراهای مختلف در جشنواره ها و فستیوال های بزرگ توانست عنوان یکی از نوازندگانی که سازی غیرمعمول را با توانایی غیرقابل وصف اجرا می کند، به خود اختصاص دهد.
استاد برای شرکت در جشنواره ها و اجرای برنامه به کشورهای مختلفی از جمله ‘کلمبیا، اکوادور، پاناما، ایتالیا و فرانسه سفر کرده و یگانه زمانه خویش در نواختن ‘دو نلی’ است.
وی درجه دکترای افتخاری خود را از دست وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی وقت دریافت کرد و آثار متعددی از خود به یادگار گذاشته است.
استاد اسپندار اکنون در شهر بمپور واقع در شهرستان ایرانشهر در 335 کیلومتری جنوب زاهدان ساکن است.
او موفق به کسب دکترای افتخاری موسیقی سنتی از کشور فرانسه و دیپلم افتخار نوازندگی در ایران شده‌است. تندیس او و نخستین دونلی در موزه تهران به یادگار گذاشته شده‌است.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس