کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » توسعه فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر در سیستان و بلوچستان

توسعه فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر در سیستان و بلوچستان

توسعه فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر در سیستان و بلوچستان

توسعه فرهنگی ضرورتی انکارناپذیر در سیستان و بلوچستان

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا – امروز رسیدن به توسعه همه جانبه و پایدار در سیستان و بلوچستان بدون در نظر گرفتن مسائل فرهنگی آن امکان پذیر نیست از این رو ضروری است در جوان ترین استان کشور فضاهای فرهنگی و هنری، مطبوعات، کتاب و هنرهای نمایشی و تجسمی مورد توجه ویژه قرار گیرد.

توسعه فرهنگی به عنوان یکی از شاخص های اصلی خودباوری عمومی زمانی می تواند نیازهای معنوی و مادی افراد جامعه را پاسخ دهد که برنامه ریزی صحیح در آن از طریق اهمیت دادن به ارزش های محلی و ملی صورت گرفته باشد.
سهم مردم سیستان وبلوچستان از آثار فرهنگی و هنری از جمله موسیقی، کتاب، مجله ها و مطبوعات، رسانه های دیجیتال هنرهای نمایشی شامل تئاتر، تعزیه، سینما، انیمیشن و هنرهای تجسمی بسیار ناچیز است این درحالیست که این استان به لحاظ موقعیت خاص جغرافیایی در خط مقدم جبهه مقابله با تهاجم فرهنگی و جنگ نرم دشمنان قرار دارد.
افزایش نشاط اجتماعی، سیاسی و ملی با استفاده از ابزارها، شیوه ها و فعالیت های فرهنگی و هنری با توجه به باورهای دینی و ارزش های ایرانی اسلامی از اهمیت خاصی در این استان برخوردار است.
به نظر می رسد با توجه به کمبود فضاهای فرهنگی، هنری و ورزشی و نبود سالن سینما و تئاتر در شهرستانهای مختلف این استان ضروری است تمام سالن های اداره ها و نهادها به فراخور حال و کاربری مورد نظر در ساعت های اداری و غیراداری در اختیار بخش خصوصی برای استفاده عموم مردم قرار گیرد.
ساخت مجتمع های بزرگ فرهنگی هنری، خانه های فرهنگ، توسعه انجمن های مختلف هنری از نیازهای اساسی حوزه فرهنگ سیستان وبلوچستان است.
توسعه یافتگی در بخش های مختلف رابطه مستقیم با کتاب و کتابخوانی دارد، اما در سیستان وبلوچستان علاوه بر کمبود در زیربنای کتابخانه ها شاهد کاهش سرانه مطالعه نسبت به متوسط کشوری نیز هستیم.
چنانچه دستگاه های متعدد فرهنگی دست در دست یکدیگر حرکتی جمعی و بسیجی را آغاز کنند سیستان وبلوچستان از امکانات فرهنگی و هنری متنعم می شود و همچون پیشینه خود به غنای فرهنگی می رسد.
در سالهای اخیر تلاش های مطلوبی در زمینه فرهنگی در سیستان و بلوچستان نظیر راه اندازی سینما هلال، افزایش نشریات، راه اندازی سینما سیار در شهرستان های فاقد این امکانات و غیره صورت گرفته که نوید بهبود شاخص ها می دهد.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان اظهار داشت: جامعه کتابخوان همواره بیدار و هوشیار است و هرگز تحت تسلط کشورهای استکباری قرار نمی گیرد.
حسین مسگرانی اظهار داشت: همواره در استان پهناور سیستان و بلوچستان با بیش از 100 هزار دانشجو استقبال از نمایشگاههای کتاب بسیار خوب است بر این اساس تلاش داریم چند نمایشگاه کتاب با کیفیت بالا علاوه بر نمایشگاه کتاب زاهدان در شهرستان های دیگر استان برگزار شود.
وی نبود کتاب فروشی و کتابخانه مناسب را از جمله مشکلات حوزه فرهنگ سیستان و بلوچستان برشمرد و بیان کرد: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی برای تجهیز و توسعه کتاب فروشی ها تسهیلات بسیار خوبی پرداخت می کند.
مسگرانی گفت: تسهیلات پرداختی برای خرید کتاب، تجهیز کتاب فروشی ها و ایجاد کتابخانه جامع مجهز نقش مهمی در افزایش میزان مطالعه در استان دارد.
وی با اشاره به اقدامات انجام شده و یا در دست انجام در زمینه تاسیس سالن های سینما در شهرستانهای مختلف استان گفت: هم اینک سه سالن سینمایی در شهرستان های زاهدان، چابهار و زابل در کنار مجتمع فرهنگی هنری هلال مشغول فعالیت هستند.
مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی افزود: همچنین سه واحد سینما سیار از اوایل امسال در شهرستان های زهک، هیرمند و ایرانشهر مستقر شده اند و قرار است در پاییز امسال حدود چهار سینمای سیار جدید نیز به مجموع سینماهای سیار استان افزوده شود.
وی تاکید کرد: اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان با توجه به نیاز جامعه استان به سالن های سینما از فعالیت بخش خصوصی در این زمینه حمایت می کند.
مدیر کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان گفت: از آنجایی که حمایت از تولیدات هنری در دستور کار جدی این اداره کل قرار دارد در این راستا علاوه بر هنرمندان تئاتر تلاش هایی در پشتیبانی از فیلم کوتاه در استان صورت گرفته به گونه ای که آثار ارزشمندی تولید و در جشنواره های مختلف مقام کسب کرده اند.
مسگرانی افزود: همچنین بازسازی و تجهیز پلاتو ایرانشهر و نگارخانه در سراوان و زابل در دستور کار قرار دارد و بنا داریم مجتمع فرهنگی و هنری نیز در شهرستان هایی نظیر قصرقند و سیب و سوران راه اندازی کنیم.
مسوول انجمن سینمای جوان زاهدان پیشتر به خبرنگار ایرنا گفته بود که سینما اشراق اداره کل فرهنگ ارشاد اسلامی در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان به عنوان تنها سینمای سیستان و بلوچستان پاسخگوی نیاز مردم نیست.
اسحاق عرب اظهار داشت: در سالهای گذشته بخش خصوصی چند سالن سینما در شهرستان های زابل و زاهدان راه اندازی کرده بود که این سالن ها به دلایل مختلف ازجمله عدم استقبال مردم و برابر نبودن هزینه با درآمد تعطیل شدند.
وی ادامه داد: بر این اساس با برنامه ریزی های صورت گرفته از حدود چهار سال قبل با توجه به نیاز مردم استان به سینما اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی تنها سالن موجود در مجتمع فرهنگی هنری زاهدان با نام سالن اشراق را به این منظور اختصاص داد.
مسوول انجمن سینمای جوان زاهدان از فعالیت 30 ساله این انجمن خبر داد و گفت: در مدت فعالیت این انجمن جوانان استان توانسته اند در بیشتربخش ها از جمله تولید فیلم های مستند و کوتاه عناوین زیادی را در سطح ملی از آن خود کنند.
مدیرکل نهاد کتابخانه های عمومی سیستان و بلوچستان نیز به خبرنگار ایرنا گفت: 33 هزار نفر در استان عضو کتابخانه های عمومی هستند.
اسفندیار زیدآبادی اظهار داشت: هم اینک از 73 کتابخانه موجود در سیستان وبلوچستان با زیربنای 16 هزار متر مربع، 60 باب آن نهادی و 13 باب دیگر مشارکتی است که با همکاری دستگاه های مختلف فعالیت می کنند.
وی یکی از مشکلات سیستان وبلوچستان را کمبود زیربناهای کتابخانه ها ذکر کرد و افزود: زیربنای کتابخانه به ازای هر 100 نفر از جمعیت استان 60 سانتی مترمربع است که براساس سند نهضت مطالعه مفید و افق سال 1404 باید این میزان به هشت متر مربع برای هر 100 نفر برسد.
وی با بیان اینکه هم اینک حدود550 هزار جلد کتاب در کتابخانه های استان وجود دارد گفت: بر اساس دور نمای سال 1404 باید به ازای هر نفر چهار جلد کتاب یعنی حدود 12 میلیون جلد در این مراکز موجود باشد.
وی سرانه مطالعه کتاب را در سیستان و بلوچستان بر اساس بررسی های سال 92، 11 دقیقه و 38 ثانیه ذکر کرد و گفت: با توجه به اینکه میانگین مطالعه در کشور 16 دقیقه و 30 ثانیه است، این استان در مقام بیست و نهم در میان استان های مختلف از نظر مطالعه قرار دارد.
وی ادامه داد: وجود تنها 6 کتابخانه در 6 هزار و 500 روستای سیستان و بلوچستان برای مردم قابل قبول نیست.
وی با اشاره به کمبودهای موجود در زمینه کتابخانه در سیستان و بلوچستان گفت: این کمبودها هم در زمینه سخت افزاری نظیر زیربنا، تعداد کتابخانه ها و کتاب ها و هم در زمینه نرم افزاری نظیر رایانه، سیستم های جدید کتابخانه ها و ارتباطات اینترنتی است.
وی تاکید کرد: ضروری است در کنار گسترش زیر ساخت های کتابخانه ای در سیستان و بلوچستان همه دستگاهها دست در دست هم دهند تا با ارائه مشوق ها، زیباسازی کتابخانه ها برای ایجاد انگیزه، فرهنگ سازی و غیره سرانه مطالعه در این استان افزایش یابد.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس