کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » آثار هنری » هنر سیستان و بلوچستان صاحب بازار شد

هنر سیستان و بلوچستان صاحب بازار شد

هنر سیستان و بلوچستان صاحب بازار شد

هنر سیستان و بلوچستان صاحب بازار شد

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرگزاری ایسنا , سیستان و بلوچستان با وجود آن‌که صنایع دستی بسیاری از جمله سفال کلپورگان، انواع رودوزی‌های سنتی، حصیربافی و … دارد، اما بازارچه‌ای برای عرضه محصولات صنایع دستی خود نداشت. به همین دلیل، اولین خانه صنایع دستی این استان در روستای «دامِن» با هدف آموزش و تولید هدفمند و متمرکز با نیم‌نگاهی به صادرات راه‌اندازی شد.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان در گفت‌وگو با ایسنا، درباره راه‌اندازی سه مرکز صنایع دستی از جمله بازار صنایع دستی زاهدان، خانه صنایع دستی روستای «دامن» و کلنگ‌زنی بازارچه صنایع دستی در تنگه سرحه، توضیح داد: خانه صنایع دستی «دامِن» الگوی ما در کل استان در زمینه صنایع دستی است که بعد از دو سال راه‌اندازی شده و تصمیم داریم این مرکز را در روستاهای دیگر از جمله قاسم‌آباد و ایرندگان نیز راه‌اندازی کنیم.

کامبیز مشتاق گوهری درباره کلنگ‌زنی بازارچه تنگه سرحه که همزمان با هفته دولت انجام شد، اظهار کرد: ساخت این بازارچه به‌مناسبت هفته دولت شروع شده است و بنا داریم کار آن تا دهه فجر تمام شود. البته امیدواریم این اتفاق زودتر محقق شود، زیرا زنان سالمند زیادی در کپرهایی کنار جاده مشغول عرضه و فروش محصولات صنایع دستی هستند. به عبارتی این زنان، محرک ما در این زمینه بودند، زیرا یک‌ونیم سال به‌شکل خودجوش در کنار جاده، صنایع دستی را تولید و عرضه می‌کردند.

او گفت: سعی کردیم با اعتباری معقول برای صنعتگرانی که در کنار جاده مشغول فعالیت هستند، یک سرپناه بومی راه‌اندازی کنیم، زیرا این جاده در فصل بهار و ایام نوروز پرتردد است و استقبال خوبی از صنایع دستی استان می‌شود. قرار است در این بازارچه، تمام صنایع دستی استان سیستان و بلوچستان عرضه شود.

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری سیستان و بلوچستان همچنین درباره افتتاح خانه صنایع دستی «دامِن» بیان کرد: این مجموعه، ساختمان رهاشده‌ای بود که حدود پنج سال پیش، از بخش خصوصی تحویل گرفتیم، آن را تجهیز کردیم و در اختیار صنعتگران قرار دادیم.

پیش از این نیز بزرگترین بازارچه دائمی صنایع دستی در اولین روز هفته دولت در زاهدان راه‌اندازی شد که ۱۷۰ فروشگاه دارد. در حال حاضر حدود ۴۰ غرفه آن پر شده و به‌صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار گرفته است. ویژگی این مرکز، تجاری بودن آن است که با موافقت مالک، یک سال به‌صورت رایگان در اختیار صنعتگران قرار می‌گیرد؛ اما بنا به درخواست اداره کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان و استاندار سیستان و بلوچستان قرار شده این زمان تا دو سال افزایش پیدا کند.

به گفته مسوول میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیک‌شهر ۱۵۰ میلیون تومان از محل اعتبارات استانی سال ۹۵ و ۳۰۰ میلیون تومان از محل اعتبارات سال ۹۶ برای راه‌اندازی بازارچه در منطقه «تنگه سرحه» در نظر گرفته شده است. با احداث این بازارچه برای ۲۰۰ نفر به‌طور مستقیم شغل ایجاد می‌شود.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس