کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » هنرمندان سیستان وبلوچستان در صورت حمایت در صحنه های ملی و بین المللی می درخشند

هنرمندان سیستان وبلوچستان در صورت حمایت در صحنه های ملی و بین المللی می درخشند

هنرمندان سیستان وبلوچستان در صورت حمایت در صحنه های ملی و بین المللی می درخشند

هنرمندان سیستان وبلوچستان در صورت حمایت در صحنه های ملی و بین المللی می درخشند

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا – یکی از عکاسان بین المللی سیستان و بلوچستان گفت: توجه به هنرمندان رشته های مختلف به ویژه عکاسی تنها بر عهده اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه همه نهادها و سازمان ها باید در این عرصه ورود پیدا کنند و چنانچه هنرمندان این استان حمایت شوند در صحنه های ملی و بین المللی به خوبی می درخشند.

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از ایرنا صادق سوری و یاسین خوش آمدزهی 2 هنرمند سیستان و بلوچستان که به مناسبت روز خبرنگار به دیدار خبرنگاران و کارکنان خبرگزاری جمهوری اسلامی مرکز سیستان و بلوچستان آمده بودند در نشستی با خبرنگار ایرنا به بیان مسائل و مشکلات هنرمندان استان پرداختند.
صادق سوری روز شنبه در گفت و گو با خبرنگار ایرنا اظهار داشت: مشکلات موجود در فضای عکاسی سیستان و بلوچستان زیاد است که برای حل این مشکلات نیاز داریم تا همه مسئولان فرهنگی با داشتن برنامه مناسب پای کار بیایند.
وی با تاکید بر تاثیرگذاری عکس در خیلی مواقع بیشتر از فیلم، کتاب و نوشته افزود: تاثیر عکس بر اذهان عمومی آنقدر زیاد است که تنها یک قطعه عکس از پیکر کودک جان داده در ساحل دریا، سبب بازشدن دروازه های اروپا بر روی پناهجوهای سوری شد.
وی گفت: هنوز در سیستان و بلوچستان یک گالری عکاسی استاندارد وجود ندارد و سه گالری موجود نیز از فضای استاندارد برخوردار نیستند و پردیس سینمایی متشکل از سالن های پخش فیلم، آمفی تئاتر و مکان های تفریحی در این استان ایجاد نشده است.
وی افزود: ایجاد پردیس سینمایی کار اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی نیست بلکه همه نهادها و سازمان ها باید پای کار بیایند و برای حل مشکلات فرهنگی در سیستان و بلوچستان هزینه کنند.
این هنرمند برجسته سیستان و بلوچستان ادامه داد: وقتی صحبت از فرهنگ و هنر می شود همه اذهان به سمت اداره فرهنگ و ارشاد اسلامی معطوف می شود در حالی که اینگونه نیست باید تمامی دستگاهها و بخش خصوصی آن هم در استان حساس و مرزی سیستان و بلوچستان وارد عرصه شوند تا این حوزه جان بگیرد و هنرمندان توانمند و بااستعداد استان جایگاه خود را در سطح ملی و بین المللی پیدا کنند.
وی تصریح کرد: برخی از هنرمندان استان که همت کرده و راهی برای پیشرفت پیدا کرده اند بخوبی توانسته اند در سطح ملی و بین المللی توان و تخصص خود را به نمایش بگذارند و جایگاهی برای خود بدست آورند.
صادق سوری که متولد 1364 است گفت: سال 82 پس از آشنایی با انجمن سینمای جوان خیلی اتفاقی وارد عرصه سینما و عکاسی شدم و آغاز فعالیتم در حوزه تصویربرداری سینمای مستند و داستانی مربوط به سال 87 بوده است.
وی افزود: از سال 87 به صورت حرفه ای تر وارد عرصه عکاسی مستند اجتماعی شدم و سال 88 نخستین جایزه عکاسی خود را گرفتم و تا سال های 90 و 91 دریافت جوایز با تعداد کمتر ادامه داشت.
وی اظهار داشت: اما در چهار سال اخیر موفق به کسب بالاترین جوایز عکاسی مستند اجتماعی در داخل و خارج از کشور شدم.
وی گفت: سال ۲۰۱۷ به عنوان عکاس تاثیر گذار در جشنواره پرتره آلمان انتخاب شدم و جایزه نخست و ۶ هفته سفر تحقیقاتی پژوهشی این جشنواره را از آن خود کردم که برای رفتن به این سفر نیاز به حمایت مسئولان دارم که تا کنون جز اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان هیچ نهاد و دستگاهی حمایت نکرده است.
وی از دیگر افتخارات خود به مجموعه عکس «دختران انتظار» اشاره کرد که موفق به دریافت جایزه صلح یونیسف در سال ۲۰۱۵ و بهترین مجموعه عکس در بخش زندگی معاصر در جشنواره پویی جشن تصویر سال آمریکا ۲۰۱۵ شد.
به گزارش ایرنا قرار گرفتن در ردیف ۶۰ مجموعه برتر عکس جوانان زیر ۳۵ سال هانوفر ۲۰۱۶ آلمان، جایزه نخست لنز کالچر ۲۰۱۵، جایزه نخست Rendez Vous Image فرانسه در سال ۲۰۱۷، تقدیر هیات جشنواره فتوژورنالیست روسیه ۲۰۱۷، مدال برنز عکاسان بدون مرز اسپانیا ۲۰۱۷، روبان افتخار مجموعه جشنواره های ایتالیا ۲۰۱۷ و تقدیر هیات داوران جشنواره پولانسکی ۲۰۱۷ از مهمترین موفقیت های این عکاس در عرصه جهانی است.
وی بیان کرد: سال 2014 جایزه حقوق بشر ایتالیا را برای قطعه عکسی با رویکرد ضدجنگ از یک پسربچه در منطقه سراوان که به دیواری تکیه داده و یک نقاشی اسلحه بالای سرش کشیده شده بود، دریافت کردم.
سوری افزود: آخرین موفقیتی که داشتم قرار گرفتن جزو 20 استعداد عکاسی برتر دنیا (جوانان بین 15 تا 35 سال) بوده است.
وی خاطرنشان کرد که تا کنون سه نمایشگاه انفرادی عکس در داخل استان و 2 نمایشگاه انفرادی خارج از کشور در ترکیه و نیویورک و 20 نمایشگاه گروهی داخل و خارج از کشور برگزار کرده است.
وی ادامه داد: برگزاری سه نمایشگاه انفرادی عکس مربوط به خیلی سال ها پیش بود و با توجه به زمینه بالای برگزاری نمایشگاه نیاز است مسئولان در این رابطه حمایت بیشتری داشته باشند.
وی از حمایت های مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی سیستان و بلوچستان قدردانی کرد و گفت: با حمایت این مجموعه کانون عکاسان استان افتتاح شد و خروجی آن برگزاری چند ورک شاپ عکاسی با حضور اساتید کشوری و استانی بوده است.
این عکاس بین المللی اظهار داشت: هر بار که به نهادهای دولتی مراجعه می کنیم مجددا ما را ارجاع می دهند به اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی استان در صورتی که همه اتفاق های هنری در این مجموعه رخ نمی دهد و بقیه نهادها نیز برای ارتقا بخشی به عرصه هنر باید همکاری کنند.
سوری ادامه داد: در استان های مختلف کشور جشنواره های عکاسی با حمایت نهادهای مختلف در کنار فرهنگ و ارشاد اسلامی مانند سازمان بازرگانی، سازمان جوانان، شهرداری، بنیاد شهید و غیره برگزار می شود که می توان از آنها برای استان الگو گرفت.
وی با انتقاد از عملکرد شهرداری زاهدان به سبب توجه نداشتن به توسعه بخش فرهنگی شهر گفت: می توانم به عنوان عکاس با گرفتن چند عکس از واقعیت های زاهدان کاری انجام دهم که شهرداری این شهر زیر سوال برود.
وی افزود: کدام خیابان شهر زاهدان از نظر زیرساخت های شهری درست است، در چند سال اخیر در زاهدان یک سری میدان ساخته شده که به آنها بوستان هم می گویند در صورتی که این محل ها میدان است و بوستان نیست و فعالان این حوزه یا دارند مردم را فریب می دهند یا متوجه نیستند.
وی تاکید کرد: به شهرداری می گویم کار فرهنگی انجام دهید، می گویند ما کار فرهنگی انجام دادیم و جدول بلوار فلان میدان و خیابان را رنگ زدیم در صورتی که این کار فرهنگی نیست بلکه عمرانی است و کار فرهنگی تعریف جداگانه ای دارد و اگر اعضای شورای شهر یا شهرداری این مساله را نمی دانند من حاضرم برایشان کلاس بگذارم و کار فرهنگی و عمرانی توضیح دهم.
سوری گفت: شهرداری تبریز ابتکار بسیار جالبی انجام داد که می تواند برای سایر شهرداریها الگو باشد، این شهرداری برای نخستین بار اردوی عکاسی برای عکاسان برتر کشور برگزار و تمامی هزینه ها را پرداخت کرد و از آنان خواست تا زشتی ها و زیباییهای شهر تبریز را به تصویر بکشند در واقع شهرداری تبریز از عکاسان به عنوان سفیران فرهنگی استفاده کرد تا ظرفیت های منطقه را برای مردم مناطق مختلف ایران اسلامی معرفی کنند و زمینه جذب توریست و گردشگر بیشتر فراهم شود.
وی اظهار داشت: شهرداری زاهدان تاکنون سه دوره جشنواره عکاسی با موضوع زیبایی های شهر برگزار کرده که به غیر از کارکنان خودش که با موبایل عکس گرفته اند هیچ عکاس مطرحی در آن حضور ندارد.
وی ادامه داد: کدام عکاس حرفه ای می آید در این جشنواره تک بعدی حضور پیدا کند در صورتی که در شهرهای دیگر کشور جشنواره های عکس با موضوع زشتی ها و زیبایی های شهر برگزار می شود که این نشان از انتقاد پذیری بالای آنان دارد.
وی گفت: آیا وجود زباله در کنار هر سطل زباله در شهر زاهدان یا رنگ کردن دیوارهای منطقه شیرآباد با چند قوطی رنگ نشانه ای از زیبایی دارد.
وی اظهار داشت: هنرمند برای ارتقای هنرش نیازمند حمایت است اگر حمایت مسئولان باشد به طور قطع شاهد ارتقای کمی و کیفی فعالیت های هنری در سیستان و بلوچستان خواهیم بود.

** یاسین خوشامدزهی معروف به ولکام زهی هنرمندی که از کوچه های خاکی چابهار به سینما و تلویزیون راه پیدا کرد
یاسین که به همراه صادق سوری برای عرض خسته نباشید به خبرنگاران به ایرنا مرکز زاهدان آمده بود درد دلهای زیادی از بی مهری ها نسبت به هنر و هنرمند داشت و می گفت: هنرمندان سیستان و بلوچستان استعدادهای فراوانی دارند که اگر مورد توجه و حمایت قرار گیرند به راحتی در صحنه های ملی و بین المللی می درخشند.
وی افزود: همانگونه که امید آرامی به عنوان کشتی گیر نوجوان استان توانست در صحنه های بین المللی به زیبایی بدرخشد، هنرمندان این خطه نیز در صورت حمایت نام استان را در کشور و دنیا پرآوازه خواهند کرد.
خوشامدزهی اظهار داشت: از سال 75 کار هنری خود را در عرصه بازیگری و فیلم سازی آغاز کردم و بازی در فیلم های سینمایی، تلویزیونی و مستند را در کارنامه خود دارم.
وی افزود: با توجه به نام گذاری امسال از سوی رهبر معظم انقلاب به سال اقتصاد مقاومتی، تولید و اشتغال، تولید برنامه های مستند با این موضوعات را در حال اجرا داریم که با حمایت مسئولان استانی ساخت آنها زودتر به اتمام می رسد.
وی اظهار داشت: مسئولان باید با حمایت خود از هنرمندان سیستان و بلوچستان انگیزه بیشتری در میان آنان برای اجرای کارهای هنری ایجاد کنند.
وی با تاکید بر اینکه هنرمند خواسته ای به جز احترام از سوی مسئولان و مردم ندارد، از مسئولان این استان در خواست می کنم به هنر و هنرمند بیشتر توجه کنند و آنان را مورد حمایت قرار دهند تا انگیزه شان برای حضور در این استان بیشتر شود.
این هنرمند نام و چهره آشنا سیستان و بلوچستان گفت: هنرمندی که تمایل دارد با مبلغ قرارداد بسیار پایین تر از قراردادهایش در تهران برای مردم سیستان و بلوچستان کار هنری انجام دهد از مسئولان انتظار دارد تا مورد حمایت قرار گیرد.
وی از جمله کارهای خوب خود را «چمرک» معرفی کرد و گفت: این فیلم مستند در چندین شبکه سراسری به نمایش گذاشته شد و مورد اقبال مردم قرار گرفت.

هنرمندان بلوچستان

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس