کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » اخبار فرهنگی هنری » لزوم حمایت از صنایع دستی روستایی/ روستای کلپورگان ثبت جهانی شد

لزوم حمایت از صنایع دستی روستایی/ روستای کلپورگان ثبت جهانی شد

لزوم حمایت از صنایع دستی روستایی/ روستای کلپورگان ثبت جهانی شد

لزوم حمایت از صنایع دستی روستایی/ روستای کلپورگان ثبت جهانی شد

به گزارش سایت هنرمندان بلوچستان به نقل از خبرگزاری شبستان: معاون رییس‌جمهور در امور زنان و خانواده بر لزوم توجه و حمایت از صنایع دستی روستایی تاکید کرد و گفت:کولپورگان روستایی در سیستان و بلوچستان است که در آنجا زنان و دختران جوان سفال را بدون چرخ تولید می کنند اخیرا هم ثبت جهانی شد.

معصومه ابتکار، معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با حضور در خبرگزاری شبستان با اشاره به روز جهانی زن روستایی گفت: 15 مهر به عنوان “روز روستا “و 25 مهر به عنوان روز جهانی زن روستایی” نامگذاری شده است.

وی با بیان اینکه تولیدات کشاورزی و قوام تولید فرآورده‌های غذایی ما در دست زنان روستایی قرار دارد، بیان کرد: بایستی حمایت‌های ویژه از زنان روستایی صورت بگیرد لذا برنامه های خوبی در دولت یازدهم آغاز شده بود که ما نیز این برنامه ها را ادامه خواهیم داد.

ابتکار تصریح کرد: آموزش زنان روستایی در تولید فرآورده های سالم مسئله مهمی است که پیوند بین محیط زیست و زنان را برقرار می کند.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده اظهار کرد: در بخش کشاورزی چند مسئله مهم و اساسی وجود دارد و با توجه به اینکه بخش مهمی از این تولیدات و فعالیت ها عملا در اختیار بانوان است ، بنابر این آموزش آنها می‌تواند هم آقایان هم کل خانواده های روستایی را درگیر کند.

وی در ادامه افزود:مانند آموزش استفاده صحیح ،کاهش مصرف سم و کود و آموزش استفاده از آب در بخش کشاورزی برای بانوان روستایی بسیار مهم و ضروری است و ما نیز در محیط زیست طرح های بسیار خوبی در این راستا اجرا کردیم.

ابتکار اذعان کرد: سازمان های محلی و آموزش زنان روستایی برای مشارکت در اصلاح الگوی کشاورزی محورهای مهمی بود که ما در محیط زیست دنبال می کردیم و علاقه‌مندیم در معاونت امور زنان و خانواده هم با همکاری وزارت جهاد کشاورزی این طرح ها را ادامه دهیم.

معاون رییس جمهور در امور زنان و خانواده با بیان اینکه سازمان ملی استاندارد هم در این زمینه اقدامات بسیار خوبی مانند استانداردسازی تولید فرش بانوان انجام داده است که بحث بسیار مهمی است، تصریح کرد: چون ما زنان فرشباف زیادی داریم و بسیار هم موفق هستند لذا در بحث استانداردسازی کارهای ارزشمندی صورت گرفته که امیدواریم ادامه پیدا کند.

وی ادامه داد: همین طور در بحث صنایع دستی توسط سازمان میراث فرهنگی کارهای خوبی انجام شده، بنابراین صنایع دستی روستایی بسیار مهم است.

ابتکار بر لزوم توجه و حمایت از صنایع دستی روستایی تاکید کرد و افزود: در این زمینه نیز اقدامات ارزشمندی انجام شده است به عنوان مثال کولپورگان روستایی در سیستان و بلوچستان است که در آنجا زنان و دختران جوان سفال را بدون چرخ تولید می کنند و اخیرا هم این روستا و سفال آن ثبت جهانی شده است و اکنون جزو جاذبه های هنری و گردشگری ایران محسوب می شود، بنابراین ما از این فعالیت ها باید حمایت و اقدامات لازم را در جهت ترویج آنها انجام دهیم.

ابتکار با بیان اینکه زنان روستایی ما در تولید محصولات کشاورزی، صنایع دستی و گردشگری نقش بسیار مهم و بسزایی دارند، اظهار کرد: تلاش ما این است که با همکاری دستگاه های دیگر هم این نقش را تقویت و هم آموزش های لازم را ارایه دهیم.

وی بر نقش مهم خبرگزاری شبستان در آموزش زنان و دختران روستایی تاکید کرد و افزود: خبرگزاری شبستان می تواند در بخش آموزش های خاص برای زنان و دختران روستایی کمک بسزایی کند، برای اینکه ما دوباره هویت را به روستاها برگردانیم و با فناوری های نوین امکان اشتغال، کارآفرینی، تولید و فرآورده هایی را برای روستاییان فراهم کنیم.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس