کانال هنر بلوچ

دانلود قرآن به صورت جز به جز و سوره ای

خانه » آثار هنری » سواس کفشی که مرگ ندارد – صنایع دستی بلوچستان

سواس کفشی که مرگ ندارد – صنایع دستی بلوچستان

سواس کفشی که مرگ ندارد – صنایع دستی بلوچستان

سواس کفشی که مرگ ندارد – صنایع دستی بلوچستان

الهام محمدیکارآفرین صنایع دستی بلوچستان  از شهرستان فنوج – درباره این پاپوش قدیمی مردم بلوچستان به نام «سُواس» توضیح داد: این پاپوش با برگ نوعی درخت خرما به نام «داز» ساخته می‌شود و به‌عنوان کفش و دمپایی از آن استفاده می‌شود.

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان؛«سُواس» یکی از پاپوش‌های قدیمی مردم بلوچستان است که از نوعی برگ درخت خرما درست می‌شود و به اصطلاح، مرگ ندارد.
او ادامه داد: «سُواس» از بدو حیات بلوچ‌ها کاربرد داشته و مورد استفاده قرار می‌گرفته است. هنوز هم بیشتر مردم در روستاها از آن استفاده می‌کنند و جالب است که  امروزه به‌عنوان نوعی مُد مطرح شده است. جوانان بلوچستان این پاپوش را تولید می‌کنند و در برخی موارد هم از آن  به‌عنوان تزیین، در خانه یا هر جای دیگری استفاده می‌کنند.

محمدی درباره مواد مورد استفاده‌ برای ساخت «سُواس» گفت: «داز» نوعی درخت خرمای خودرو است که در منطقه بلوچستان به وفور دیده می‌شود. چون از این گیاه استفاده‌های بی‌جا می‌کردند، سازمان منابع طبیعی از آن محافظت می‌کند و اگر کسی بدون مجوز از آن استفاده کند، با او برخورد قانونی می‌شود.این کارآفرین صنایع دستی درباره قیمت این پاپوش، اظهار کرد: قیمت سواس از ۱۵ هزار تومان شروع می‌شود و با توجه به بافت و سایز آن، قیمتش تغییر می‌کند. معمولا سواس زنانه، باریک و سواس مردانه پهن‌تر است.

وی افزود: این پاپوش‌ها مرگ ندارند و هرقدر که از آن‌ها کار بکشید، فقط کُرک‌هایشان نازک‌تر می‌شود و در نهایت، خراب یا پاره نمی‌شوند. همچنین برای آن‌که نرم‌تر شوند، هنگامی که آن‌ها را از پا درمی‌آورند، به آن‌ها آب می‌زنند.

اگه توی دانلود آهنگ مشکل دارید یا درخواست آهنگ دارید همچنین دیدن مطالب جدید به کانال و گروه تلگرامی ما بپیوندید برای عضویت در کانال و گروه هنر بلوچ اینجا balouchart_ir@ کلیک کنید
Subscribe
Notify of
guest
0 نظرات
Inline Feedbacks
View all comments
0
دیدگاه شما را در باره این مطلب دوست داریم بشنویم لطفا نظر بدیدx
پخش آنلاین جزء اول قرآن کریم با صوت شیخ سدیس